پرسشنامه نگرش به تغییر سازمانی Attitude to Organizational Chang - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشنامه نگرش به تغییر سازمانی

Attitude to Organizational Change Questionnaire

در دوران پس از جنگ جهانی دوم، تغییر را یک پدیدهی ناپایدار می دانستند. در آن زمان،

تغییر را عاملی می دانستند که شرایط عادی را آشفته می سازد. بر این باور، کارشناسان به سازمانها به عنوان محیطهای نسبتاً پایدار می نگریستند که گه گاه موج تغییرآرامش آنها را بر هم می زند. این دیدگاه در الگوی معروف فرآیند تغییر که لوین (1951) آن را طراحی نموده است، منعکس شده است. لوین تغییر را گذر از سه مرحله تعریف نمود: 1. خروج از انجماد 2. تغییر 3. انجمادمجدد بنابراین سازمان ها، برای تغییر، باید در مرحله اول از وضعیت تعادل نسبی خارج شوند و به عبارتی از حالت انجماد درآیند. در این مرحله تحرکاتی برای جدا شدن از هنجارها و سنت های سازمانی صورت می گیرد. در مرحله دوم باید آنچه را که نیاز به تغییر داشته، دگرگون سازند و در واقع تغییر را اعمال کنند و سرانجام در مرحله سوم وضعیت جدید را تثبیت نمایند. تثبیت وضعیت جدید به اندازه ی مرحله ی دوم اهمیت دارد. در مرحله سوم، سازمان باید با شرایط جدید تطابق یابد. این الگو هنوز هم برای بسیاری از مدیران، بهترین الگو محسوب می شود.

امروزه با شتاب یافتن تحولات، الگوی سنتی تغییر به صورتی که بیان شد، به تدریج کارایی خود را از دست داده است. این الگو که زیربنای اکثر نظریات سازمانی تغییر سازمانی را تشکیل می دهد، در سال های اخیر دچار دگردیسی ماهیتی شده است. دلیل این امر را باید در تغییر تلقی از تغییر جستجو کرد. امروزه، بر خلاف سال های پس از جنگ جهانی دوم، تغییر به عنوان پدیده ای پایدار و مستمر شناخته می شود. با این تلقی، سازمانها تغییر را پدیده ای می شناسند که جزء لاینفک سازمان و به طور کلی کسب و کار است. با توجه به این موضوع، بسیاری از کارشناسان، سازمان کنونی را که خصوصیاتی همانند سازمان با ثبات گذشته را دارد، تغییر پذیر و آشفته توصیف می نمایند.  تغییر سازمانی به پذیرفتن یک عقیده، نظر یا رفتار جدید به وسیله یک سازمان تعریف شده است. سازمان‌ها تحت تاثیر شرایط داخلی یا محیط بیرونی خود، پیوسته در معرض تغییر هستند. تغییر پاسخ به برخی فرصت‌ها یا رفتارهای مهم و پر اهمیت که از خارج از سازمان ناشی می‌شود، تعبیر شده است.

پرسشنامه نگرش به تغییر سازمانی (AOCQ) توسط دونهام و همکاران در سال 1989 ساخته شده و توسط رشیدی در ایران ترجمه و مورد استفاده قرار گرفته است.  پرسشنامه نگرش نسبت به تغییر سازمانی شامل 18 سوال می باشد. این پرسشنامه، نگرش افراد را نسبت به تغییر سازمانی اندازه گیری می کند و آزمودنی باید پاسخ مورد نظر با عددی که بیشتر بیانگر احساس وی است، مشخص کند. گویه های این پرسشنامه مشخص می نماید که هر کارمند چه نگرشی نسبت به اعمال تغییرات در سازمان دارد. در این مقیاس، نگرش در سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری، مورد توجه قرار گرفته است. کاربرد این پرسشنامه د رموقعیت های سازمانی و تحقیقاتی، از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

همراه با7مقاله مرتبط رایگان

این ین پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

[zarinpalpaiddownloads id="568"]

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

 

 



تاریخ : یکشنبه 97/4/31 | 2:38 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق