پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرشت اصلاحیه کهنسال و همکاران (1389) - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرشت اصلاحیه کهنسال و همکاران (1389)

سازمان یک سیستم زنده است و برای ادامه حیات لازم است که به طور مداوم اطلاعاتی را کسب کند، آنها را پردازش نموده و در مواقع نیاز برای اتخاذ تصمیمات مناسب و سریع از آنها استفاده نماید، بنابراین اندازه گیری قابلیت یادگیری، درک و تفکر منطقی یک سازمان برای ارزیابی و بهبود عملکرد آن یک ضرورت است. هوش سازمانی نخستین بار در دهه 90 در دانشگاه استانفورد و با مطالعه هوش سازمانی 164 سازمان در کشورهای مختلف و ارتباط آن با عملکرد سازما نها معرفی گردید( فیض فلاح شمس و همکاران، 1391). کارل آلبرخت نویسنده و طراح هوش سازمانی، هوش سازمانی را، ظرفیت قوهی ذهنی سازمان برای انجام وظیفه یا یک اقدام مهم تعریف می کند که دارای هفت مؤلفه ی چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش و فشار عملکرد است (صالحی ؛ قلتاش و جباری ظهیرآبادی،1391).سیمیچ (2005) هوش سازمانی را اینگونه تعریف می کند: توانایی فکری یک سازمان به منظور حل مشکلات سازمانی. تاکید بر تلفیق انسان و توانایی های فنی وی در جهت حل مسائل سازمانی است. هلال ( 2006 ) بر این باور است که هوش سازمانی، ظرفیت یک سازمان در جهت خلق دانش و بکارگیری راهبردی آن بمنظور هماهنگی و تطابق با محیط اطرافش می باشد(صالحی ؛ قلتاش و جباری ظهیرآبادی،1391).

پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرشت متشکل از 49 عبارت تشکیل شده و دارای هفت بعد چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و فشار عملکرد می باشد. سوالات پرسشنامه بر اساس طیف پنج گزینه ای لیکرت )کاملاً موافق تا کاملاً مخالف( طراحی شده است. در ایران کهنسال و همکاران (1389) آن را هنجار یابی کرده اند و 9 گویه آن را حذف کرده اند بنابراین 36 گویه باقی مانده است.

به همراه 21 مقاله رایگان

                                                          جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

 



تاریخ : جمعه 97/5/26 | 8:24 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق