پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (1994) Gottman - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (1994) Gottman 

خانواده به عنوان مهمترین نهاد موجود در جامعه همواره در طول تاریخ با آسیب های مختلفی مواجه بوده که مسئله طلاق بزرگترین معضل این نهاد اجتماعی محسوب می شود. طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهایی از زناشویی است (فرهنگ عمید) .  قطع روابط بین انسان ها در همه اعصار وجود داشته است، هرجا رابطه ای هست امکان قطع آن نیز وجود دارد. طلاق شیوه ای نهادی شده در پایان دادن به پیوند زناشویی است به زعم ویلیام گود « هر نظام خانوادگی در خود سازوکار(مکانیسم) فرار از آن را نیز جای داده و این بدین جهت است که افراد بتوانند از فشارهای نظام جان سالم به در برند؛ یکی از این راه ها طلاق است». طلاق واقعه نیست بلکه فرآیندی است که طی سال یا سالیان متمادی بین زن و شوهر شکل می گیرد و با رسیدن به مرحله حاد ظاهر میشود.

در یک تقسیم بندی کلی میتوان طلاق را به دو نوع 1 - طلاق رسمی، 2 - طلاق عاطفی(خاموش) تفکیک کرد. در طلاق رسمی زن و مرد با مراجعه به دادگاه به طور قانونی از یکدیگر جدا شده و هیچ تعهدی نسبت به هم ندارند اما طلاق عاطفی به گونه ای دیگر درزندگی زوج به وجود می آید و موجب از هم پاشیدگی عاطفی خانواده می شود. در این نوع خانواده ها زن و مرد در زیر یک سقف زندگی می کنند ولی هیچ رابطه احساسی میان آنها وجود ندارد. عدم شناخت زوجین از یکدیگر تفاوت های فرهنگی موجود میان خانواده ها، دخالت دیگران و بسیاری مسائل دیگر، سردی روابط زوجین را فراهم می آورد. اما شاید بتوان گفت مشکلات جنسی و تفاوت سلیقه ای در این امر از مهمترین مشکلاتی است که برای یک زن و شوهر پدید می آید ولی در مطالعات جامعه شناسی کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

نظریه پردازی به نام پل هانان طلاق عاطفی را اولین مرحله در فرایند طلاق و بیانگر رابطه زناشویی رو به زوالی می داند که احساس بیگانگی جایگزین آن می شود . به عقیده او زن و شوهر اگر چه ممکن است با هم بودن را مانند یک گروه اجتماعی ادامه دهند ، اما جاذبه و اعتماد آتها نسبت به یکدیگر از بین رفته است .

بنیانگذار رفتارشناسی در ایران معتقد است این نوع از طلاق عوامل متعددی دارد که چشم و هم چشمی می تواند یکی از مهمترین عوامل آن باشد پروفسور باهر میگوید: طلاق عاطفی که نام های دیگری از جمله طلاق ذهنی، باطنی، زبانی و ... نیز دارد، نوعی از طلاق و جدایی میان زن و شوهر است که در آن افراد به اجبار و برای حفظ آبرو یا فرزندانشان به زندگی در کنار یکدیگر ادامه می دهند.

پرسشنامه طلاق عاطفی از کتاب موفقیت یا شکست در ازدواج نوشته جان گاتمن گرفته شده است . این پرسشنامه در سال 1994 نوشته شده و شامل جملاتی درباره جنبه های مختلف زندگی است که ممکن است فرد با آن موافق یا مخالف است . این مقیاس 24 عبارت دارد و به شیوه بله یا خیر باید به آن جواب داد.

همراه 4 مقاله رایگان  

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است

جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS - AMOS – PLS - و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

 



تاریخ : شنبه 99/5/25 | 11:54 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق