پرسشنامه سرمایه اجتماعی فراهانی و همکاران (1393) - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

پرسشنامه سرمایه اجتماعی فراهانی و همکاران (1393)

سرمایه اجتماعی  مجموعه ای از منابع و ذخایر ارزشمندی است که به صورت بالقوه در روابط اجتماعی گروه ها و در سازمانهای اجتماعی وجود دارد. برخی از این ذخایر که گاه از آنها به عنوان ارزش های اجتماعی نیز یاد می شود عبارتند از: صداقت، سلامت نفس، همدردی، اعتماد، همبستگی و فداکاری. سرمایه اجتماعی از طریق این منابع، کار افراد جامعه را آسان، سریع و کم هزینه و مطمئن می سازد و بدین وسیله آنان را در رسیدن به اهداف مشترک اجتماعی کمک می کند(فراهانی و همکاران ،1393).

« سرمایه اجتماعی» یک مفهوم فرا رشته ای است که بر روابط و نیز کمیت و کیفیت این روابط در میان افراد، گروه‌ها، سازمان‌ها و اجتماعات تمرکز دارد  . سرمایه اجتماعی انباشت منابع بالقوه و بالفعلی ست که مربوط به مالکیت یک شبکه بادوام از روابط کم و بیش نهادینه شده است. اهمیت این سرمایه در آن است که حضورش نوعی از کنش را میسر می‌سازد که برای افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها مفید است.

مفهوم «سرمایه اجتماعی» در آغاز توسط جامعه‌شناسان معرفی گردید و در تحقیقات آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت. این مفهوم به تدریج توجه اندیشمندان سایر رشته های علوم اجتماعی و رفتاری را به خود جلب کرد و در دهه های اخیر علاوه بر اینکه در حوزه‌هایی نظیر جامعه شناسی، علوم سیاسی و اقتصاد مورد استفاده قرار گرفته؛ در رشته های مدیریت و سازمان نیز، طرفداران زیادی پیدا کرده است (الوانی و سیدنقوی، 1383).

اندیشمندان بر مفهوم «سرمایه اجتماعی» به منزله یک شرح جامع برای بیان دلایل اینکه چرا برخی جوامع قادرند تا مشکلات جمعی خویش را با همکاری یکدیگر حل نمایند، در حالی که جوامع دیگر در متحد کردن اعضای خویش، حول هدف‌های مشترک ناتوانند؛ متمرکز می‌گردند، با این رویکرد می‌توان گفت مفهوم سرمایه اجتماعی «به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه، به عنوان یک منبع با ارزش، اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل، موجب تحقق اهداف فردی و سازمانی می‌شود». طرح این رویکرد در بسیاری از مباحث اجتماعی و رفتاری، نشان دهنده اهمیت نقش این سرمایه در توسعه و پیشرفت جامعه، به ویژه توسعه اجتماعی دارد (درانی و رشیدی، 1387).

پرسشنامه سرمایه اجتماعی توسط فراهانی و همکاران (1393) طراحی و اعتبار سنجی شده و دارای 33گویه است که ابعاد سرمایه اجتماعی را در شش بعد اعتماد، مشارکت، تعاون و همکاری، همدلی و احترام متقابل، انسجام و همبستگی ، شبکه ها ی اجتماعی می سنجند (فراهانی و همکاران ،1393).

همراه  5 مقاله رایگان  

 

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است

جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

  • تحلیل داده های آماری برای پایان نامه و مقاله نویسی تحلیل داده های آماری شما با نرم افزارهای کمی و کیفی ،مناسب ترین قیمت و کیفیت عالی انجام می گیرد.

نرم افزار های کمی: SPSS- PLS – Amos

نرم افزار کیفی: Maxquda

تعیین حجم نمونه با:Spss samplepower

 

روش های تماس:

Mobile : 09102194672

Telegram: @abazizi

  • E-mail: abazizi1392@gmail.com

 

 

 

 

 

 



تاریخ : یکشنبه 99/7/20 | 8:32 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق