بدون شکستن دل دیگران «نه» بگویید - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بدون شکستن دل دیگران «نه» بگویید

 

برای اغلب ما کار آسانی نیست. از همان بچگی به بسیاری از ما یاد داده‌اند که بدون میل‌مان عروسک مورد علاقه خود را به کودکان دیگر دهیم یا به‌خاطر خواهر یا برادر کوچک‌ترمان، بی‌خیال دیدن برنامه موردعلاقه‌مان شویم و کنترل تلویزیون را به او بسپاریم. به کمتر کسی از میان ما یاد داده‌اند که در این شرایط ناخوشایند، یک «نه» آرامش‌بخش بگوییم و به دیگران یاد دهیم که همیشه قرار نیست نسبت به ما در اولویت باشند.
برای مایی که این‌طور بزرگ شده‌ایم، نه گفتن به دوستان، همکاران یا حتی همسر در بزرگسالی هم آسان نیست. مهم نیست چقدر حق با ماست و مهم نیست چقدر پاسخ منفی که در ذهن‌مان چرخ می‌زند را درست می‌دانیم؛ اغلب ما تصور می‌کنیم نه گفتن به کسانی که دوست‌شان داریم، یعنی آسیب زدن به احساسات‌شان و خراب کردن رابطه‌‌ای که برای ساختنش سال‌ها انرژی گذاشته‌ایم. برای پاک کردن همه این پیش‌فرض‌های نادرست، در این مطلب آداب «نه» گفتن را به شما آموزش می‌دهیم و در صفحه بعد برای‌تان روشن می‌کنیم که در چه شرایطی بدون عذاب وجدان می‌توانید به همسر‌تان نه بگویید.

فلسفه نبافید

شاید به‌خاطر به‌دست آوردن دل طرف مقابل‌تان، حسابی مقدمه‌چینی کنید و با گفتن یک «نه» صریح دل او را نشکنید اما این یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که فرهنگ‌مان آن را به ما تحمیل کرده و به بهانه آسیب نزدن به دیگران، فرصت مشخص کردن تکلیف و گفتن نه قاطعانه را از ما گرفته است. اگر می‌خواهید به کسی نه بگویید، کمی چاشنی برای آرامش دادن به او به کلام‌تان اضافه کنید اما نگذارید حاشیه‌هایی که به‌خاطر نشکستن دل او به کلام‌تان وارد می‌کنید، اصل مطلب را زیر سوال ببرد و امکان درک کردنش را از شنونده بگیرد. مطمئن باشید که سرریز کردن این چاشنی‌ها در بسیاری موارد امکان درک کردن موضوع را از بین می‌برد و باعث می‌شود که فرد مقابل متوجه «نه» بودن پاسخ از سوی شما نشود.
نقطه بگذارید

اگر فرد مقابل‌تان قاطعیت را در کلام شما نبیند، بعید است که به «نه»‌ای که می‌گویید قانع شود و پرونده را مختومه تصور کند. در صورتی که شما به‌خاطر مهربان بودن با او یک «نه» دلنشین تحویلش دهید، شاهد تلاش‌های بعدی‌اش برای قانع کردن خود خواهید بود و حتی ممکن است گاهی شاهد نادیده گرفتن حرف‌تان از سوی او باشید. پس به‌خاطر دو تا نشدن حرف‌تان یک نه قاطع بگویید و خیال هر دو طرف را راحت کنید.

شخصیتش را زیر سوال نبرید

گفتیم که باید قاطعانه نه بگویید اما حتما می‌پرسید چطور می‌توان قاطع بود اما دل کسی را نشکست. چاره‌اش متمرکز شدن روی موضوع به جای فرد است. بسیاری از ما میانه‌‌ای با انتقاد نداریم و وقتی کسی کارمان را نقد می‌کند تصور می‌کنیم که شخصیت‌مان را زیر سوال می‌برد. در مورد نه گفتن هم ماجرا به همین ترتیب است. اغلب کسانی که پاسخی منفی در مورد یکی از ایده‌ها یا پیشنهادات‌شان می‌شنوند، تصور می‌کنند که فرد مقابل به شخصیت آنها نه می‌گوید و بی‌ارزش یا پراشتباه تلقی‌شان می‌کند. درحالی‌که اگر تنها در مورد موضوع مورد نظر و نه فرد مقابل‌تان صحبت کنید و برای فرد مقابل‌تان روشن کنید که به درخواست او «نه» می‌گویید نه به رابطه دوستی‌تان و نه به شخصیت او، مشکل را تا اندازه زیادی حل کرده‌اید.
مراقب نقاط حساس باشید

هر کدام از ما حساسیت‌هایی داریم؛ نقطه‌هایی که روی شخصیت ما جا خوش کرده‌اند و گاهی هم خودمان و هم دیگران را آزار می‌دهند. وقتی می‌خواهید به کسی نه بگویید، مراقب باشید به‌خاطر دست گذاشتنش روی نقطه‌های حساس شخصیت‌تان پاسخ شما را تغییر ندهد. تهدید، اشک ریختن و برانگیختن احساسات یا دادن وعده‌های خوشایند، رایج‌ترین راه‌هایی هستند که افراد برای تغییر پاسخ‌تان به کار می‌گیرند؛ مراقب باشید شما در این تله‌ها نیفتید و قبل از صحبت کردن در مورد موضوع با فرد مقابل‌تان، تکلیف را با خود‌تان روشن کنید. اگر احساس می‌کنید موفق نمی‌شوید، فهرستی از نقاط ضعف‌تان را روی کاغذ بنویسید و قبل از شروع مذاکره، احتمالات را بررسی کنید و راهی برای مقاومت کردن در برابر آنها پیدا کنید.

شرمنده نباشید

حسی که شما نسبت به پیام‌تان دارید، نگاه دیگران به پیام شما را تغییر می‌دهد. اگر احساس ضعف کنید و به‌خاطر «نه»‌‌ای که از نظر‌تان درست است شرمنده باشید، دیگران هم انتظار شرمسار بودن را از شما خواهند داشت، به همین دلیل بهتر است قبل از نه گفتن دلایلی که برای دادن پاسخ منفی دارید را با خود‌تان مطرح کنید و با پشتوانه منطقی قوی سراغ فرد مقابل‌تان بروید.
می‌دانیم که می‌خواهید به فرد مقابل‌تان هم فکر کنید، اما هیچ وقت خود‌تان را به‌دلیل جواب منفی که می‌خواهید بدهید در مقام ضعف قرار ندهید. اگر کسی که قرار است نه را از شما بشنود ضعف را در صدای‌تان احساس کند یا در چشم‌های‌تان ببیند، دیگر شما را جدی نمی‌گیرد. اما مراقب باشید تلاش‌تان برای تلطیف نکردن جواب منفی‌تان، شما را بیش از حد خشن نشان ندهد. دلیلی برای خشونت نیست؛ شما تنها می‌خواهید یک «نه» منطقی بگویید! پس آرامش‌تان را حفظ کنید.
امید بیهوده ندهید

می‌ترسید با گفتن «نه» دل او را بشکنید؟ شاید به‌خاطر همین بخواهید به او بیهوده امید دهید و با دادن وعده‌هایی که خود‌تان می‌دانید هرگز عملی نمی‌شود برای آرامش دادن به او تلاش کنید. شاید بخواهید با امیدوار کردن او کمی زمان بخرید و دل‌گرمش کنید، اما باید بدانید که این بدترین شیوه نه گفتن است. شما قرار نیست به‌خاطر یک جواب منفی منطقی، شرمنده باشید، احساس گناه کنید و به دنبال راهی برای جبران کردن باشید. شما به کسی ظلم نمی‌کنید؛ تنها جوابی که به نظر‌تان درست است را می‌دهید.

به دنبال جبران نباشید

باز هم باید تاکید کنیم شما کسی را آزار نداده‌اید و به کسی ظلم نکرده‌اید! تنها نظر‌تان را در مورد یک موضوع گفته‌اید یا به کاری که از نظر‌تان درست نیست نه گفته‌اید! پس دلیلی ندارد که به‌دنبال جبران این موضوع با باج دادن به فرد مقابل‌تان باشید. اگر به همسایه‌تان که خواسته اتومبیل شما را قرض بگیرد نه گفته‌اید، دلیلی ندارد برایش شله زرد بپزید و دوستی‌تان را به او ثابت کنید.اگر به همکار‌تان که همیشه انتظار دارد کارهایش را انجام دهید نه گفته‌اید، دلیلی ندارد برایش کادو بخرید تا از دلش در بیاورید. شما به‌خاطر جواب منطقی و بدون خشم و غضبی که داده‌اید، نیازی نیست به‌دنبال جبران باشید.

به فرزند‌تان مهارت «نه» شنیدن را هدیه دهید

اگر می‌خواهید شنیدن «نه» در سال‌های بعد، زندگی را برای فرزند‌تان سخت و آزار‌دهنده نکند، از همین امروز باید مهارت شنیدن پاسخ منفی و کنار آمدن با آن را به او آموزش دهید. اولین و مهم‌ترین قدمی که باید ‌بردارید، مشروط نکردن محبت‌تان نسبت به او است. با رفتار خود به فرزند‌تان نشان دهید که حتی اگر اشتباهی کند، تنها به‌خاطر اشتباهش دلگیر می‌شوید و همه محبت‌تان را از او دریغ نمی‌کنید. به او بگویید که در خانه شما چیزی به عنوان «بچه خوب و بد» وجود ندارد، بلکه تنها «کار خوب و بد معنی دارد» و وقتی اشتباهی می‌کند، کل شخصیتش در نظر شما زیر سوال نمی‌رود. اگر فرزند‌تان بفهمد که انجام یک کار اشتباه به معنای از دست دادن محبت دیگران نیست و شنیدن نه نشانه دریغ کردن محبت از او نیست، در آینده هم با انتقادهای دیگران بهتر کنار می‌آید و راحت‌تر پاسخ منفی آنها را می‌پذیرد.


منبع: مجله موفقیت



تاریخ : سه شنبه 93/12/5 | 5:46 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق