پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI) - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشنامه  شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI)

پرسشنامه  شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI)[1] ، پرسشنامه  استانداردی برای فراخوانی دامنه ی گسترده ای از ویژگی های خود توصیفی و نمره گذاری آنهاست . از هنگام تدوین MMPI توسط استارک آر ، هته وی [2]و جی . چارنلی مک کین لی [3]در 1940 ، این آزمون یکی از پر مصرف ترین پرسشنامه های شخصیتی بالینی بوده و بیش از 8000 منبع تحقیقی درباره ی آن منتشر شده است . ( گراهام[4] و لیلی [5]، 1984 ، لوبین[6] و همکاران ، 1985 ، پیوتروسکی[7] و کلر[8] ، 1989 به نقل از مارنات[9] ، 1990 )

پژوهش های ولس[10] و دالسترام[11] که در مجموعه ای انتشار یافته نیز حاکی از آن است که MMPI بیش از هر پرسشنامه ای مورد استفاده در بیمارستان ها ، کلینیک ها و مراکز بهداشت روانی بوده توانسته است مشوق پژوهشهای علمی باشد . از سال 1940 تا 1954 بالغ بر 689 مقاله پژوهشی که بیانگر ارزش چشمگیر این پرسشنامه در تشخیص و ارزشیابی شخصیت می باشند ، منتشر شده است .

کار هته وی و مک کین لی با مجموعه ای از ماده های اولیه شامل بیش از 1000 جمله که از منابع مختلف مانند مقیاسهای نگرش شخصی و اجتماعی که قبلاً تدوین شده بودند ، گزارش های بالینی ، شرح حال موردی ، راهنماهای مصاحبه ی روانپزشکی و تجارب بالینی شخصی جمع آوری کرده بودند ، آغاز شد . بسیاری از هزار جمله ی اولیه حذف شدند یا تغییر یافتند . در نتیجه 504 جمله باقی ماند که به نظر روشن ، خوانا و غیر تکراری بود و از نظر منفی یا مثبت بودن عبارتها بین آنها توازن وجود داشت . جمعیت هدف ، افراد بهنجار و بیماران روانپزشکی بودند . افراد بهنجار از میان دوستان و بستگان بیماران دانشگاه که مایل به پاسخگویی بودند انتخاب شدند و تعداد بیماران نیز پس از معاینه و بررسی های مجدد درباره ی نوع بیماری آنان و رسیدن به توافق کافی برای تشخیص نوع بیماری از سوی روانپزشکان مختلف و یافتن گروههای همگن ، کاهش یافت .

به همراه 2 فایل مرتبط به صورت رایگان


این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

 

Minesota Multiphasic Personality-[1]

Starke,R.HathaWaY-[2]

JchaRnIeY MCKINIeY-[3]

GraHaM-[4]

LiIIY-[5]

LubIN-[6]

PIOTROWSKI-[7]

KeIIer-[8]

MarnaT-[9]

Welsh-[10]

DahLSTrOm-[11]



تاریخ : جمعه 95/4/18 | 2:58 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق