تیر 95 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشنامه ابزار وجود برای جوانان (ASA)

اصطلاح ابراز وجود ابتدا توسط ولپی (1958) مطرح و کاربرد و آموزش آن رواج یافت(هرمزی نژاد، شهنی ییلاق و نجاریان، 1379  ). ابراز وجود به معنی، احترام گذاشتن به خود و دیگران است. یعنی این که عقاید، افکار، باورها و احساس های ما و دیگر افراد از نظر اهمیت، برابرند. ابراز وجود به عنوان توانایی دفاع از خود و نیز توانایی" نه گفتن" به تقاضاهایی که فرد نمی خواهد انجام دهد، تعریف میشود(آدام ریتا، 2010 ). ابراز وجود یک مهارت آموخته شده است و نه یک صفت که یک فرد یا دارای آن است، یا از آن بهرهمند نیست. لذا یک برنامه ی صحیح آموزشی ابراز وجود قادر است دید افراد را نسبت به خودشان تغییر دهد، اعتقاد به خود را در آنها تقویت کند و روابط بین فردی را بهبود بخشد (هارگی، ساندرز و دیکسون، 2004 .(

این پرسشنامه توسط دانگ یولی لی، ارنست تی، هالبرگ، الن جی سلمون و ریچارد الف هاس در سال (1958)  ساخته شده است.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است. همچنین  همراه آن  3 مقاله مربوطه و به صورت رایگان وجود دارد .

 برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه  ها اینجا بر روی  پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

 




تاریخ : سه شنبه 95/4/22 | 8:5 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

شعری از رهی معیری که همه ی کلید های موفقیت را در خود جای داده است!

چشم فروبسته اگر وا کنی
درتو بود هر چه تمنا کنی
عافیت از غیر نصیب تو نیست
غیر تو ای خسته طبیب تونیست

از تو بود راحت بیمار تو
نیست به غیر از تو پرستار تو
همدم خود شو که حبیب خودی
چاره خود کن که طبیب خودی
غیر که غافل ز دل زار تست
بی خبر از مصلحت کار تست
بر حذر از مصلحت اندیش باش
مصلحت اندیش دل خویش باش
چشم بصیرت نگشایی چرا؟
بی خبر از خویش چرایی چرا؟
صید که درمانده ز هر سو شده است
غفلت او دام ره او شده است
تا ره غفلت سپرد پای تو
دام بود جای تو ای وای تو
خواجه مقبل که ز خود غافلی
خواجه نه ای بنده نا مقبلی
از ره غفلت به گدایی رسی
ور به خود آیی به خدایی رسی
پیر تهی کیسه بی خانه ای
داشت مکان در دل ویرانه ای
روز به دریوزگی از بخت شوم
شام به ویرانه درون همچو بوم
گنج زری بود در آن خاکدان
چون پری از دیده مردم نهان
پای گدا بر سر آن گنج بود
لیک ز غفلت به غم ورنج بود
گنج صفت خانه به ویرانه داشت
غافل از آن گنج کهد ر خانه داشت
عاقبت از فاقه و اندوه و رنج
مرد گدا مرد و نهان ماند گنج
ای شده نالان ز غمو رنج خویش
چند نداری خبر از گنج خویش؟
گنج تو باشد دل آگاه تو
گوهر تو اشک سحرگاه تو
مایه امید مدان غیر را
کعبه حاجات مخوان دیر را
غیر ز دلخواه تو آگاه نیست
ز آنکه دلی رابدلی راه نیست
خواهش مرهم ز دل ریش کن
هر چه طلب می کنی از خویش کن



تاریخ : دوشنبه 95/4/21 | 11:52 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامة اضطراب مرگ تمپلر (1970):
استرس و اضطراب در زندگی روزمره، برای توصیف حالت و احساسات، بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. اضطراب عبارت است از احساس منتشر، ناخوشآیند و مبهم هراس و دلواپسی با منشأ ناشناخته که به فرد دست میدهد و شامل اطمینان نداشتن، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع دوباره ی موقعیتهایی که پیش از این استرس زا بوده اند یا در آن ها به فرد آسیب رسیده است، سبب اضطراب در افراد می شود. همه ی انسانها در زندگی خود دچار اضطراب میشوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ساز است. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که اضطراب در خانم ها، طبقات کم درآمد و افراد میانسال و سالخورده بیشتر دیده میشود؛ بنابراین، اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا چندین بار رخ دهد یا این که دستگاه عصبی نتواند به مرحله ی مقاومت تنیدگی پایان دهد. اضطراب مرگ، افکار، ترسها و هیجانات آگاهانه و ناخودآگاه درباره ی آن واقعه ی نهایی زندگی مرگ و مردن است. اضطراب مرگ، مفهومی پیچیده می باشد که نمی توان آن را به سادگی توضیح داد و به طور کلی مشتمل بر مفاهیم ترس از مرگ خود و دیگران است.
بنابرآنچه گفته شده سنجش سازه اضطراب مرگ بسیار سخت ولی در عین حال مهم است. مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (1970) ابزاری برای اندازه گیری اضطراب مربوط به مرگ بوده که بیشترین کاربرد را در نوع خود داشته است. این مقیاس پرسشنامه ای ، خوداجرایی متشـکل ازپانزده سؤال بلی - خیر است.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است. همچنین همراه آن 9 مقاله مربوطه و به صورت رایگان وجود دارد .

برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه ها اینجا بر روی پرسشنامه استاندارد کلیک بفرمایید.



تاریخ : دوشنبه 95/4/21 | 11:41 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

ابعاد شغل از دیدگاه کارکنان هاکمن و اولدهام 

job diagnostic survey (JDS) - Hackman. J.R., & Oldham

پرسش نامه انگیزش شغل از دیدگاه کارکنان هاکمن و اولدهام  دارای 15 سوال است  و هدف از آن بررسی نگرش های کارکنان در زمینه شغل کنونی آنها در سازمان  می باشد.

مدل های اخیر از  غنی سازی شغلی به وسیله هاکمن و اولدهام پیشنهاد شده است (1980). آنها پنج هسته اصلی ابعاد کار را شناسایی کرده اند: تنوع مهارت، هویت شغل  ،اهمیت شغل ، استقلال و بازخورد.

به همراه 5  مقاله  مرتبط به صورت رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی (برای اولین با در ایران) و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

 



تاریخ : یکشنبه 95/4/20 | 8:57 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

مقیاس خود سنجی التزام عملی به اعتقادت اسلامی

مقیاس خود سنجی التزام عملی به اعتقادات اسلامی برای اندازه گیری رفتارهای دینی نوجوانان وجوانان مسلمان تدوین شده است. درانتخاب جملات این مقیاس، آن دسته از اعمل ورفتار های دینی    ( نظیر نماز وروزه واجب) که انجام آنها از یک نوجوان یا جوان مسلمان انتظار می رود، درکانون توجه قرار گرفته است.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است. همچنین  همراه آن  2 مقاله مربوطه و به صورت رایگان وجود دارد .

برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه  ها اینجا بر روی  پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.



تاریخ : یکشنبه 95/4/20 | 12:13 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه  شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI)

پرسشنامه  شخصیتی چند وجهی مینه سوتا (MMPI)[1] ، پرسشنامه  استانداردی برای فراخوانی دامنه ی گسترده ای از ویژگی های خود توصیفی و نمره گذاری آنهاست . از هنگام تدوین MMPI توسط استارک آر ، هته وی [2]و جی . چارنلی مک کین لی [3]در 1940 ، این آزمون یکی از پر مصرف ترین پرسشنامه های شخصیتی بالینی بوده و بیش از 8000 منبع تحقیقی درباره ی آن منتشر شده است . ( گراهام[4] و لیلی [5]، 1984 ، لوبین[6] و همکاران ، 1985 ، پیوتروسکی[7] و کلر[8] ، 1989 به نقل از مارنات[9] ، 1990 )

پژوهش های ولس[10] و دالسترام[11] که در مجموعه ای انتشار یافته نیز حاکی از آن است که MMPI بیش از هر پرسشنامه ای مورد استفاده در بیمارستان ها ، کلینیک ها و مراکز بهداشت روانی بوده توانسته است مشوق پژوهشهای علمی باشد . از سال 1940 تا 1954 بالغ بر 689 مقاله پژوهشی که بیانگر ارزش چشمگیر این پرسشنامه در تشخیص و ارزشیابی شخصیت می باشند ، منتشر شده است .

کار هته وی و مک کین لی با مجموعه ای از ماده های اولیه شامل بیش از 1000 جمله که از منابع مختلف مانند مقیاسهای نگرش شخصی و اجتماعی که قبلاً تدوین شده بودند ، گزارش های بالینی ، شرح حال موردی ، راهنماهای مصاحبه ی روانپزشکی و تجارب بالینی شخصی جمع آوری کرده بودند ، آغاز شد . بسیاری از هزار جمله ی اولیه حذف شدند یا تغییر یافتند . در نتیجه 504 جمله باقی ماند که به نظر روشن ، خوانا و غیر تکراری بود و از نظر منفی یا مثبت بودن عبارتها بین آنها توازن وجود داشت . جمعیت هدف ، افراد بهنجار و بیماران روانپزشکی بودند . افراد بهنجار از میان دوستان و بستگان بیماران دانشگاه که مایل به پاسخگویی بودند انتخاب شدند و تعداد بیماران نیز پس از معاینه و بررسی های مجدد درباره ی نوع بیماری آنان و رسیدن به توافق کافی برای تشخیص نوع بیماری از سوی روانپزشکان مختلف و یافتن گروههای همگن ، کاهش یافت .

به همراه 2 فایل مرتبط به صورت رایگان


این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

 

Minesota Multiphasic Personality-[1]

Starke,R.HathaWaY-[2]

JchaRnIeY MCKINIeY-[3]

GraHaM-[4]

LiIIY-[5]

LubIN-[6]

PIOTROWSKI-[7]

KeIIer-[8]

MarnaT-[9]

Welsh-[10]

DahLSTrOm-[11]



تاریخ : جمعه 95/4/18 | 2:58 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه اضطراب زانگ  (S.A.S  ) Self Rating anxiety scale

اضطراب متغیری است که اثری دوسویه بر زندگی انسان‌ها دارد. میزان متناسبی از اضطراب می‌تواند یک پاسخ سازشی بهنجار به حساب آید، اما وقتی شدت اضطراب زیاد می‌شود تبدیل به یک اختلال بالینی می‌شود و می‌تواند کارکردهای زندگی فرد را مختل سازد. پرسشنامه‌های بسیاری برای سنجش اضطراب در میان جمعیت بالینی و جمعیت عادی ساخته شده است که یکی از معتبرترین آنها پرسشنامه اضطراب زانگ  (SAS) می‌باشند ( لنج و ماتوگا، 2009).

پرسشنامه اضطراب زانگ  (SAS) معادل انگلیسی Self Rating anxiety scale است . توسط زانگ  (Zung) در سال 1965 طراحی شده است. این مقیاس جهت سنجش اضطراب طراحی شده و دارای 20 ماده 4 گزینه‌ای است که عبارتند از: هیچگاه، گهگاه، بیشتر اوقات و تقریباً همیشه. به دلیل اینکه برخی ماده‌ها به صورت وارونه نمره گذاری می‌شوند مراجع کمتر می‌تواند پاسخ یکسان به همه گزینه‌ها بدهد. همچنین تعدادی از سوالات این مقیاس بر نشانگان مثبت اضطراب و تعدادی دیگر نیز بر نشانگان منفی تاکید دارند.

به همراه 6 مقاله مرتبط به صورت رایگان

 

 

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

 

 



تاریخ : جمعه 95/4/18 | 2:5 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه امید به زندگی [1] اشنایدر

این پرسشنامه توسط اشنایدر و همکاران (1991) برای سنجش امیدواری شاخته شده است و به  ارزیابی میزان امید به زندگی در افراد می پردازد و  دارای 12 سوال است.

به همراه 5 مقاله رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست پرسشنامه همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 

[1] - Hope scale

 

 



تاریخ : پنج شنبه 95/4/17 | 11:56 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

شاخص کرنل (فرم  2 )  CORNEL INDEX

جای خالی ابزاری برای سنجش سریع روان پزشکی [1] و روان تنی[2] افراد مختلف در شرایط متفاوت از مدت ها پیش احساس می شد . شاخص کُنرل به صورت مجموعه ای از سؤال های مربوط به علایم بیماری روان تنی و روان پزشکی اعصاب وروان[3] تدوین شد .که به عنوان تاریخچ? استاندارد شد? روان پزشکی و راهنمای مصاحبه مورد استفاده قرار می گیرد و علاوه بر آن می تواند از نظر آماری افراد مبتلا به اختلالات شدید شخصیتی و روان تنی را از بقیه افراد جامعه متمایز سازد. این شاخص به عنوان مکمل مصاحبه طراحی گردید و نمی تواند جایگزین آن تلقی گردد مگر آنکه امکان مصاحبه وجودنداشته باشد.

به همراه 2 مقاله رایگان

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست پرسشنامه در بالای صفحه روی منوی پرسشنامه استاندارد در بالای صفحه کلیک بفرمایید



 

Psychiatric-[1]

Psychosomatic-[2]

Neuropsychiatric-[3]



تاریخ : پنج شنبه 95/4/17 | 8:17 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

مقیاس سازگاری زناشویی (  Dyadic Adjustment Scale-DAS ) (  DAS)

ازدواج در جامعه متغیر امروزی یک پدیده پیچیده است. انسانها به دلایل مختلفی ازدواج می کنند. عشق، امنیت اقتصادی، محافظت، امنیت عاطفی، احساس آرامش، فرار از تنهایی و تمایلات جنسی تعدادی از عواملی هستند که باعث گرایش به ازدواج می شوند. در واقع ازدواج موفق و شروع رابطه زناشویی قادر است بسیاری از نیازهای روانی و جسمانی را در یک محیط امن برآورده سازد و تاثیر به سزایی بر سلامت و بهداشت روانی افراد داشته باشد. رابطه بین دو نفر که با هم ازدواج می کنند در مرکز گروه خانواده قرار می گیرد. رابطه زوجین مشتکل از درهم آمیزی دو شخصیت در یک شخصیت پیوسته زناشویی است که با رابطه فرزند و مادر قابل مقایسه است. یکی از مفاهیم رایج برای نشان دادن میزان شادی و پایداری این رابطه زناشویی مفهوم رضایت زناشویی است

رضایت زناشویی حالتی از خشنودی و رضایت در ازدواج است که از جنبه درون فردی، تجارب ذهنی خوشایند و از جنبه میان فردی هماهنگی میان انتظارات یک طرف با طرف مقابل است که در زمینه های گوناگونی چون سبک زندگی، ارتباط، رابطه جنسی، شرایط اقتصادی و نحوه تصمیم گیری وجود دارد. برای افزایش رضایت زناشویی تلاشهای علمی فراوانی صورت گرفته است و بر آن اساس به طور خلاصه پژوهشگران عوامل زیر را در رضایتمندی زناشویی موثر می دانند:عوامل شناختی، عوامل هیجانی و عاطفی، عوامل فیزیولوژیکی، الگوهای رفتاری، حمایت اجتماعی، خشونت، وجود فرزند، مهارتهای ارتباطی، روابط جنسی .... بر این اسا، اگر چه رضایت جنسی تنهای یکی از عوامل تاثیرگذار بر رضایت زناشویی است، اما میان رابطه جنسی و رضایت زناشویی رابطه زیادی وجود دارد. پژوهشهای زیادی در این رابطه صورت گرفته است که در بعضی از آنها نشان داده شده است که اگر چه عوامل جنسی یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در رضایت زناشویی می باشد ولی نیرومندتر از مسائل دیگر نمی باشد و مشکل در روابط جنسی می تواند نشانه این باشد که مشکلات دیگری در پیوند زناشویی وجود دارد و به اصطلاح کار از جای دیگر خراب است.

سازگاری زناشویی، وضعیتی است که در آن زن و شوهر در بیشتر مواقع احساسی ناشی از خوشبختی و رضایت از همدیگر دارند. روابط رضایتبخش در بین زوجین از طریق علاقه متقابل، میزان مراقبت از همدیگر و پذیرش و تفاهم یکدیگر قابل سنجش است (سینها، 1999 ) . در واقع رضایت زناشویی یک ارزیابی کلی از وضع فعلی ارتباط، ارایه می دهد. یکی از رایجترین مفاهیم برای تعیین و نشان دادن میزان شادی و میزان پایداری رابطه، رضایت و سازگاری زناشویی است (دانیل و بالارد، 1999 ). سازگاری زناشویی به صورت خودکار ایجاد نشده و به وجود آمدن آن نیاز به تلاش زوجین دارد. معمولاً سال اول ازدواج از نظر سازگاری بسیار ناپایدار بوده و بیشترین خطر را برای ناسازگاری و طلاق دارد (کانوی، 2002 ،به نقل از بشارت و همکاران، 1387 ). سازگاری رضایت بخش فرد با موقعیت های اجتماعی عمده زندگی به طور مستقیم با میزان ارضای همه نیازهای اساسی مرتبط است. نیازها و ارضای آنها به خصوص به ادراک افراد بستگی دارد که با توجه به سن و جنس، استعدادهای ارثی، فرهنگ، طبقه اجتماعی، شغل، محل جغرافیایی، تعلیم و تربیت، تجارب و سازگاریهای زندگی اشخاص دیگر در محیط فرد، تغییر پیدا می کند (رورک، کاپلیز، 2003 ). در زمینه سازگاری و ناسازگاری زوجین، نظریات مختلفی ارایه شده که هر کدام سعی در تبیین ابعادی از این مساله نمودهاند. یک تبیین عشق رمانتیک را عامل شکست معرفی می کند. از آنجا که دو عامل ایدهآل گرایی و بی منطقی می تواند مشکل ساز باشد، وقتی دوران ایده آل گرایی به سر می رسد، چالش گریزناپذیر با واقعیت آغاز می شود؛ تکلیفی که حل آن برای بسیاری از عشاق پیشین آسان نیست و به فروپاشی رابطه آنها منجر میشود (بک، 1988؛ کرور و رایدلی، 2000 ). نظریه مبادله اجتماعی به برجسته ساختن سه عامل مهم پرداخته است که عبارتند از: وجود جذابیت یا کشش متقابل بین زن و شوهر، وجود موانعی برای ترک یکدیگر، و نیز عدم وجود جایگزین دلخواه برای هرکدام پس از جدایی. دیدگاه شناختی، رضایت و عدم رضایت زوجها را به شیوه تفکر متفاوت آنان نسبت به اعمال و رفتار همسرانشان نسبت می دهد (گاتمن، 1998 ،به نقل از بشارت و همکاران، 1387 ). یافته های جدید فیزیولوژی روانی که برخی محققین آنها را آزمایشی تلقی می کنند، تاثیرات برانگیختگی فیزیولوژیک را بر فروپاشی روابط همسران نشان میدهد (گاتمن، 1998 ،به نقل از بشارت و همکاران، 1387 ).  برخی محققین سعی دارند با مطالعه خانواده های سالم، بتوانند در عمل خانواده های سالم و آشفته را مجزا سازند (بشارت، تاشک، رضازاده، 1385 .( مقیاس سازگاری زناشویی گراهام بی اسپنیر((DAS دارای 32 سوال است که توسط اسپنیر (1976 ) به منظور سنجش سازگاری بین زن و شوهرها و یا هر دو نفری که باهم زندگی می کنند تنظیم شده است و تا سال 1984 در حدود هزار مطالعه به عنوان ابزار اصلی پژوهش بود(اسپانیر، 1985؛ به نقل از ثنایی ذاکر، 1379). به علاوه از آن پس همواره میان زوجهای سازگار و ناسازگار از جمله کسانی که احتمال اقدام به طلاق در آنان بیشتر است، تمایز قائل شده است.تحلیل عاملی نشان می دهد که این مقیاس چهار بعد را میسنجد که عبارتند از: رضایت زناشویی، همبستگی زناشویی، توافق زناشویی و ابراز محبت.

رضایت دو نفری(میزان رضایت از جنبه های مختلف رابطه)، همبستگی دو نفری (میزان مشارکت در مناسبتهای مشترک)، توافق دو نفری(میزان توافق طرفین در مسائل مربوط به رابطه زناشویی مثل امور مالی، تربیت بچه ها و ...) و ابراز محبت .

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست پرسشنامه در بالای صفحه روی منوی پرسشنامه استاندارد در بالای صفحه کلیک بفرمایید




تاریخ : پنج شنبه 95/4/17 | 7:11 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
مطالب جدید تر مطالب قدیمی تر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق