مرداد 99 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تأثیرات موسیقی بر جنبه های مختلف زندگی انسان

  موسیقی هنری است مایه‌ی سرگرمی و لذت و خوشی که در کالبد هر فرهنگی جریان دارد و در صورت استفاده صحیح از آن، برای جسم و روح نقش داروی مسکن را بازی می‌کند. گوش سپردن به موسیقی از معدود فعالیت‌هایی است که کل مغز را درگیر می‌کند. در مورد تأثیرات موسیقی بر انسان تحقیقات فراوانی شده و نتایج متنوعی به دست آمده است. برخی موسیقی را مفید، برخی بی اثر و برخی مضر دانسته اند. البته باید پذیرفت که هر نوع موسیقی هم خوب و مفید نیست. صدای موسیقی نباید خیلی بلند و دلخراش باشد و حواس ما را از کاری که بدان مشغولیم منحرف کند. در این مقاله به برخی از پژوهش‌هایی که در مورد تأثیرات موسیقی بر انسان انجام شده است، اشاره می‌شود. اگر واقعا قصد دارید از موسیقی برای درمان یا رسیدن به هدف خاصی استفاده کنید و یا میزان زمانی که به موسیقی گوش می دهید زیاد است، حتماً با افراد آگاه در مورد تأثیرات موسیقی بر انسان مشورت کرده و در این زمینه بیشتر تحقیق کنید.
 موسیقی، هنر، سرگرمی، لذت، فرهنگ، تاثیرات موسیقی، تاثیرات موسیقی بر جسم، بیماری، صرع، آسیب های مغزی، فشار خون، میگرن، کاهش درد، موسیقی درمانی، قلب، بیماری قلبی، موسیقی و ضربه مغزی، سردرد، سیستم ایمنی بدن، تاثیر موسیقی بر سیستم ایمنی، استرس، کاهش استرس، کورتیزول، ترشح هورمون کورتیزول، تاثیر موسیقی بر صرع، درد زایمان، تاثیر موسیقی بر درد زایمان، تاثیر موسیقی بر حافظه، حافظه، هوش، یادگیری، IQ، تقویت حافظه، توانایی های شناختی، تمرکز و توجه، عملکرد ورزشی، موسیقی و عملکرد، بهره وری کاری
 
در بسیاری از تحقیقات تأثیر موسیقی بر بهبود علائم بیماری و افزایش سرعت ریکاوری در دوران نقاهت اثبات شده است و امروزه موسیقی درمانی یکی از روش های مهم طب مکمل است. موسیقی در درمان فشار خون، آسیب های مغزی، صرع و میگرن تأثیر مثبت دارد و می تواند درد را کاهش دهد.
حتما نام موسیقی درمانی را شنیده‌اید. موسیقی درمانی یکی از شاخه های طب جایگزین است که سعی دارد با استفاده از موسیقی، امراض انسان را درمان کند. جالب است بدانید که این نوع درمان سابقه طولانی دارد و حتی پزشکان ایران باستان هم به تأثیرات موسیقی بر انسان پی برده بودند. تحقیقات علمی مدرن هم، تأثیر مثبت موسیقی در درمان بیماری‌ها و ناخوشی‌های انسان را ثابت کرده اند.
 
 
در مقاله‌ای در مجله انگلیسی زبان Advanced Nursing اینطور گزارش شده است که گوش سپردن به موسیقی آرام بخش و کلاسیک می‌تواند تا 21 درصد دردهای مزمنی مثل درد ورم مفاصل، دیسک کمر و رماتیسم مفصلی و تا 25 درصد افسردگی را کاهش دهد. امروزه در بیشتر بیمارستان‌ها برای کاهش نیاز به دارو حین عمل زایمان و کاهش دردهای پس از عمل از موسیقی درمانی استفاده می‌شود. نظریه‌های گوناگونی در مورد چرایی تاثیر موسیقی بر کاهش درد مطرح است، از جمله:
 
موسیقی می‌تواند در احساسات فرد تغییر ناگهانی و غیر منتظره به وجود آورد.
موسیقی نوعی حس کنترل را به فرد بیمار القا می‌کند.
موسیقی موجب ‌شود بدن برای غلبه بر درد آندروفین آزاد سازد.
موسیقی با کند کردن تنفس و ضربان قلب در فرد احساس رهایی و ریلکس سازی به وجود آورد.
 
در تحقیق گزارش شده توسط American Society Hypertension  آمده است که فقط 30 دقیقه گوش دادن به موسیقی کلاسیک، سلتیک یا راگا در روز، ممکن است فشارخون را به طور معناداری کاهش دهد.
 
در تحقیق دیگری که محققان انگلیسی و ایتالیایی انجام دادند، شش سبک موسیقی از جمله قطعات کلاسیک و رپ با وقفه‌های زمانی دو دقیقه‌ای برای زنان و مردان جوانی که نیمی از آنها تعلیم موسیقی دیده بودند پخش شد. افراد شرکت‌کننده را حین گوش دادن از نظر سرعت تنفس، ضربان قلب و فشار خون مورد مطالعه قرار دادند. با موسیقی زنده سرعت تنفس و ضربان قلبشان سریع‌تر بود و با موسیقی آرام و آهسته ضربان قلب و سرعت تنفس آنها نیز کندتر می‌شد. در مکث بین دو قطعه، سرعت تنفس و ضربان قلب نرمال یا نزدیک به سطح سینه قرار داشت. در اینجا مشخص شد سبک موسیقی تاثیری ندارد بلکه تمپو و سرعت موسیقی است که بر ریلکس سازی بیشترین تاثیر را دارد.
 
موسیقی و ضربه مغزی
 
در تحقیقی که در کشور فنلاند انجام شد، در بیماران دچار ضربه مغزی که روزانه چند ساعت به موسیقی گوش می‌دادند نسبت به آنهایی که در معرض موسیقی قرار نگرفتند حافظه کلامی و دامنه توجه به طرز چشمگیری بهبود پیدا کرده بود. در واقع گوش دادن به موزیک پس از ضربه مغزی روند بهبود رفتاری را سرعت می‌بخشد و تغییرات عصبی نوروآناتومیکی ریزدانه‌ای را در مغز بهبود می‌دهد. هم چنین تحقیقات نشان از آن دارند که موسیقی به درمان غفلت یک‌سویه کمک می‌کند.
 
 
در افراد میگرنی، گوش سپردن به موزیک از شدت، فراوانی و طول مدت سردردها می‌کاهد.
 
تأثیر موسیقی بر سیستم ایمنی بدن
 
از دیگر تأثیرات موسیقی بر انسان، تقویت سیستم ایمنی بدن است. دانشمندان می‌گویند موسیقی می‌تواند یک تجربه عاطفی مثبت ایجاد کند که موجب افزایش سطح ترشح هورمون‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شود. آواز خواندن یا گوش دادن به موزیک سطوح ترشح هورمون کورتیزول (مرتبط با استرس) را کاهش می‌دهد. بالا بودن سطح کورتیزول می‌تواند توانایی سیستم ایمنی بدن را به شدت کاهش دهد.
 
تأثیر موسیقی بر صرع
 
جدیدترین مطالعه صورت گرفته در سال 2014 آشکار کرد که گوش دادن به قطعه 448 موتزارت (سوناتا برای دو پیانو در گام D)، بازگشت حمله‌های صرع را در کودکان دچار صرع کاهش می‌دهد. تاثیر ضد صرع بودن قطعه سوناتای موتزارت قبلا توسط دانشمندان تایلندی به اثبات رسیده بود.
 
موسیقی و درد زایمان
 
از دیگر موارد شگفت‌انگیز تأثیرات موسیقی بر انسان اینست که در صورت بکارگیری موسیقی درمانی حین زایمان، اضطراب و درد پس از تولد کاهش می‌یابد و از احتمال بروز افسردگی پس از زایمان کاسته می‌شود.
 

تأثیرات موسیقی بر ذهن

موسیقی، هنر، سرگرمی، لذت، فرهنگ، تاثیرات موسیقی، تاثیرات موسیقی بر جسم، بیماری، صرع، آسیب های مغزی، فشار خون، میگرن، کاهش درد، موسیقی درمانی، قلب، بیماری قلبی، موسیقی و ضربه مغزی، سردرد، سیستم ایمنی بدن، تاثیر موسیقی بر سیستم ایمنی، استرس، کاهش استرس، کورتیزول، ترشح هورمون کورتیزول، تاثیر موسیقی بر صرع، درد زایمان، تاثیر موسیقی بر درد زایمان، تاثیر موسیقی بر حافظه، حافظه، هوش، یادگیری، IQ، تقویت حافظه، توانایی های شناختی، تمرکز و توجه، عملکرد ورزشی، موسیقی و عملکرد، بهره وری کاری 
علاوه بر درمان و کاهش علائم بیماریها، موسیقی تأثیرات مثبتی بر حافظه، هوش، میزان تمرکز، بهروری، آرامش ذهنی، کیفیت خواب و عملکرد ورزشی دارد.
موسیقی نواحی مختلف مغز مانند سیستم شنوایی، حرکتی و لیمبیک ( مرتبط با احساسات) را به فعالیت وا می‌دارد و این قدرت را دارد هوش، یادگیری و IQ را ارتقا بخشد. هر فعالیتی که در این سطح مغز را درگیر کند، قطعاً به افزایش هوش فرد منجر خواهد شد.
 
 
قبلا باور بر این بود که گوش سپردن به موسیقی کلاسیک به ویژه موتزارت هنگام تست‌های شناختی عملکرد فرد را بالا می‌برد. با اینحال یافته‌های اخیر حکایت از ان دارند که گوش دادن به هر موسیقی که برای فرد لذت بخش باشد اثرات مثبتی بر توانایی شناختی وی خواهد داشت.
 
تاثیرات موسیقی در تقویت حافظه
 
موسیقی موتزارت و موسیقی سبک باروک  با الگوی 60 ضربه‌ در هر دقیقه (60 bps) سمت چپ و راست مغز را فعال می‌کنند. کارکرد همزمان سمت چپ و راست مغزT یادگیری و بازیابی اطلاعات را به حداکثر می‌رساند. فعالیت‌هایی مثل آواز خواندن یا نواختن یک ساز که هر دو طرف مغز را درگیر می سازند، توانایی مغز در پردازش اطلاعات را به طور معناداری بالا می‌برند. یک تکنیک جالب به خاطر سپاری، استفاده از آهنگ است. اگر مطلبی را همراه با یک آهنگ یاد گرفته و به ذهن سپرده باشید، با نواختن آهنگ در ذهنتان، آن مطلب هم برای شما یادآوری می‌شود. شواهدی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه کودکان تحت تعلیم موسیقی در مقایسه با کودکان که آموزش موسیقی ندیده اند از حافظه بهتری برخوردارند و این حاکی از آن است که تأثیرات یادگیری موسیقی بر انسان بیشتر از گوش دادن به آن است. نکته مهم اینکه برای یادگیری و تقویت حافظه بهتر است موسیقی بی کلام باشد چون به جای چیزی که قرار است فرد به یاد آورد فقط کلمات پس زمینه‌ی آواز یادآور خواهند شد.
 
تأثیر موسیقی بر تمرکز و توجه
 
شدت تمرکز و طول مدت متمرکز شدن در همه گروه‌های سنی با هر سطحی از توانایی، با گوش سپردن موسیقی‌های کلاسیک آرامش بخش یا موسیقی گوش نواز افزایش می‌یابد. هنوز مشخص نیست چه نوع موسیقی برای کمک به بهبود توجه و تمرکز بهتر است اما مطالعات زیادی تاثیرات معنادار موسیقی را آشکار کرده‌اند.
 
تاثیرات موسیقی بر عملکرد ورزشی
 
گوش دادن به موسیقی در هنگام ورزش، موجب افزایش عملکرد فیزیکی می شود. با موسیقی متوجه گذشت زمان نمی‌شویم و فعالیت ورزشی جذاب تر به نظر می رسد. کمتر احساس خستگی می‌کنیم از نظر روانی در سطوح برانگیختگی بالاتری قرار می‌گیریم و از نظر فیزیولوژیکی ریلکس‌تر می شویم.

تاثیرات موسیقی بر بهره وری کاری

 
آیا می‌دانستید با گوش دادن به موزیک در محل کار، عملکرد بهتری خواهید داشت؟ موسیقی دشمن خستگی است. بهتر است مرتب نوع موسیقی خود را تغییر دهیم یک روز کلاسیک روز دیگر پاپ و روز دیگر سنتی انتخاب کنیم تا بفهمیم چه نوع موسیقی بر روی ما اثر مطلوب‌تری دارد و بهره‌وری بیشتری را به ارمغان می‌آورد. مردم دوست دارند حین کارکردن موزیک گوش دهند دلایل بسیار زیادی برای این تمایل وجود دارد. بنابر گزارش منتشر شده در مجله Behavior and physiology توانایی فرد در شناسایی تصاویر بصری مثل حروف و اعداد درصورت به گوش رسیدن موسیقی راک یا کلاسیک در پس زمینه بسیار سریع‌تر می‌باشد.
 
موسیقی ذهن را آرام می‌سازد
 
طبق تحقیقات،27 28 یکی از راه های مبارزه با بی‌خوابی اینست که 45 دقیقه قبل از خواب به موسیقی کلاسیک گوش دهید. این نوع موسیقی فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک را کاهش می‌دهد و اضطراب، فشارخون و ضربان قلب را پایین می آورد. هم چنین شل کردن ماهیچه‌ها و دور کردن فرد از افکار منفی اثرات مثبتی بر خواب می‌گذارد.
 
موسیقی، هنر، سرگرمی، لذت، فرهنگ، تاثیرات موسیقی، تاثیرات موسیقی بر جسم، بیماری، صرع، آسیب های مغزی، فشار خون، میگرن، کاهش درد، موسیقی درمانی، قلب، بیماری قلبی، موسیقی و ضربه مغزی، سردرد، سیستم ایمنی بدن، تاثیر موسیقی بر سیستم ایمنی، استرس، کاهش استرس، کورتیزول، ترشح هورمون کورتیزول، تاثیر موسیقی بر صرع، درد زایمان، تاثیر موسیقی بر درد زایمان، تاثیر موسیقی بر حافظه، حافظه، هوش، یادگیری، IQ، تقویت حافظه، توانایی های شناختی، تمرکز و توجه، عملکرد ورزشی، موسیقی و عملکرد، بهره وری کاری
 

نتیجه‌گیری

 
همه تحقیقات علمی مثبت بودن اثر موسیقی را تأیید نمی‌کنند. در برخی پژوهش‌ها نشان داده شده است که موسیقی هیچ تأثیر خاصی و مثبتی بر انسان ندارد و یا حتی می تواند بر برخی جنبه های جسمی و ذهنی تأثیر منفی بگذارد. مثلاً گوش دادن به موسیقی آشنا در زمان مطالعه میزان درک مطلب را کاهش می‌دهد29. ولی بیشتر تحقیقات نتایج مثبتی داشته‌اند و در هیچ تحقیقی نتیجه و اثر منفی خاصی بر روی بیماران گزارش نشده است. البته در کل شواهد به دست آمده برای نتیجه‌گیری قطعی و کلی هنوز کافی نیست 30. توجه داشته باشید که نوع تأثیرات موسیقی بر انسان، برای هر فرد متفاوت است ولی به طور کلی بهتر است در صورتی که فرد حساسی هستید و احساساتتان زیاد تحت تأثیر موسیقی قرار می گیرد، از موسیقی های منفی، خشن و تند دوری کنید.

برگرفته از کیهان روان



تاریخ : پنج شنبه 99/5/30 | 9:14 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

پرسشنام? ضرب? عشق (LTI  ) راس (1999)

 love trauma inventory

یکی از موضوعات تأثیرگذار و قابل‌توجه در حوزه روان­شناسی مثبت، بحث عشق در روابط بین فردی است که منجر به ایجاد احساسات مثبت و شادی در افراد می­گردد (پترسن، 2006؛ بهرامی احسان، بهرامی احسان، صادقی و کارخانه، 2011). روابط رمانتیک و عاشقانه در دوره جوانی بسیار رایج هستند و نزدیک به 65 درصد از نوجوانان آن را تجربه می کنند (اسمیت، ولش و فیت، 2010). روابط نزدیک بین انسان­ها به‌ویژه پدیده عشق بین دو جنس مخالف، تاثیر معناداری بر جنبه­های مختلف زندگی انسان به‌ویژه ابعاد روان‌شناختی دارد (واتسون،2004). آنچه سبب می­شودکسی عاشق دیگری شود ساختن تصورآرمانی از طرف مقابل و اغراق کردن در ویژگی­های مثبت او و انکار ویژگی­های منفی وی است. برخی روان­شناسان معتقدند افراد عاشق، من آرمانی خود را در فرد معشوق می­جویند (یعقوبی، 1389). کارالیس و هسلم (2004) و هیون، سیلوا، کری، هولن (2004) در بررسی ویژگی های شخصیتی و ارتباط آن با آمادگی برای تجربه عشق، دو ویژگی شخصیتی گشودگی نسبت تجربه و برون گرایی را بارز و برجسته معرفی می کنند.

ولی از سوی دیگر، به نظر می­رسد که هر رابطه عاشقانه موفقیت­آمیز نیست؛ به عبارت دیگر عشق و فقدان دو روی یک سکه هستند، بی­تردید هر رابطه­ای با مرگ یا جدایی خاتمه می­یابد و تجربه عشق به رویارویی اجتناب­ناپذیر با فقدان می­انجامد؛ به عبارت دیگر شکست و ناکامی در عشق می­تواند در خلال هر رابطه­ای اتفاق بیافتد (بهرامی احسان، بهرامی احسان، صادقی و کارخانه، 2011). امروزه به ندرت می­توان با افرادی روبه­رو شد که بی­وفایی یا شکست در عشق و رابطه عاطفی را تجربه نکرده باشند یا در زندگی دیگران شاهد آن نبوده باشند (صنم نژاد، پاشایی، افتاده­حال، استادحسنلو، خدایارفرد، آرین و فراهانی، 2011). در هر حال پدیدة عشق که تحت تأثیر فرآیند روانشناختی آرمانی­سازی است، در برخی موارد یکطرفه است. یعنی یک طرف به شدت به دیگری عشق می­ورزد و طرف مقابل ممکن است چنین احساسی نداشته باشد. گاهی نیز عشق و علاقه دوطرفه است، اما یکی از دو طرف علاقه بیشتری به طرف مقابل دارد و اگر این روابط درهم بشکند، طرفی که سرمایه­گذاری عاطفی بیشتری کرده­است، بیشتر آسیب خواهد دید. در هر صورت، جدایی و دل کندن بسیار دشوار است وانتظار اینکه فرد عاشق بتواند بدون تحمل رنج از فرد محبوب دل بکند، انتظاری بیهوده و غیر ممکن است. روابط مثبت بین فردی از جمله عشق تاثیرات معناداری بر ابعاد جسمانی و روان‌شناختی انسان دارد. به نظر می رسد شکست در عشق با واکنش های منفی مانند رفتار پرخاشگرانه، اضطراب و افسردگی همزمان می شوداگر عشق بتواند بر ابعاد مختلف سلامت تاثیر بگذارد، مطالعه شکست در عشق و پیامدهای حاصل از آن نیز اهمیت می یابد. (بهرامی احسان، بهرامی احسان، صادقی و کارخانه؛ 2011). درواقع، جدایی مانند سوگواری در غم از دست دادن یکی از نزدیکان است. شکست عشقی یک حالت ناکامی و حقارت است که یک فرد را پس از جدایی از شخص مورد علاقه و طرد شدن از جانب او، آزار می­دهد (یعقوبی، 1389).

پرسشنام? ضرب? عشق (LTI ) ا?ن پرسشـنامه ابـزاری   10 ماده ای است کـه راس ( 1999) آن را بـرای سـنجش شدت ضرب? عشق تـدو?ن کـرد کـه هـر سـؤال از ?ـک ط?ف 4 گز?نه ای تشک?ل شـده اسـت   و فـرد ?زم اسـت   براساس تجرب? ضرب? عشق? خود مناسب تـر?ن گز?نـه را   انتخــاب کنــد. ا?ــن پرسشــنامه، ارز?ــاب? کلــ? از م?ــزان آشــفتگ? جســم?، ه?جــان?، شــناخت? و رفتــاری فــراهم م? کند. نمره 20 نقطـ? بـرش در ا?ـن پرسشـنامه در نظـرگرفته م? شود )راس، 1999(.

همراه 2 مقاله رایگان 

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است

جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS - AMOS – PLS - و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

 



تاریخ : سه شنبه 99/5/28 | 6:50 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
تاریخ : دوشنبه 99/5/27 | 5:41 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (1994) Gottman 

خانواده به عنوان مهمترین نهاد موجود در جامعه همواره در طول تاریخ با آسیب های مختلفی مواجه بوده که مسئله طلاق بزرگترین معضل این نهاد اجتماعی محسوب می شود. طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهایی از زناشویی است (فرهنگ عمید) .  قطع روابط بین انسان ها در همه اعصار وجود داشته است، هرجا رابطه ای هست امکان قطع آن نیز وجود دارد. طلاق شیوه ای نهادی شده در پایان دادن به پیوند زناشویی است به زعم ویلیام گود « هر نظام خانوادگی در خود سازوکار(مکانیسم) فرار از آن را نیز جای داده و این بدین جهت است که افراد بتوانند از فشارهای نظام جان سالم به در برند؛ یکی از این راه ها طلاق است». طلاق واقعه نیست بلکه فرآیندی است که طی سال یا سالیان متمادی بین زن و شوهر شکل می گیرد و با رسیدن به مرحله حاد ظاهر میشود.

در یک تقسیم بندی کلی میتوان طلاق را به دو نوع 1 - طلاق رسمی، 2 - طلاق عاطفی(خاموش) تفکیک کرد. در طلاق رسمی زن و مرد با مراجعه به دادگاه به طور قانونی از یکدیگر جدا شده و هیچ تعهدی نسبت به هم ندارند اما طلاق عاطفی به گونه ای دیگر درزندگی زوج به وجود می آید و موجب از هم پاشیدگی عاطفی خانواده می شود. در این نوع خانواده ها زن و مرد در زیر یک سقف زندگی می کنند ولی هیچ رابطه احساسی میان آنها وجود ندارد. عدم شناخت زوجین از یکدیگر تفاوت های فرهنگی موجود میان خانواده ها، دخالت دیگران و بسیاری مسائل دیگر، سردی روابط زوجین را فراهم می آورد. اما شاید بتوان گفت مشکلات جنسی و تفاوت سلیقه ای در این امر از مهمترین مشکلاتی است که برای یک زن و شوهر پدید می آید ولی در مطالعات جامعه شناسی کمتر مورد بحث قرار گرفته است.

نظریه پردازی به نام پل هانان طلاق عاطفی را اولین مرحله در فرایند طلاق و بیانگر رابطه زناشویی رو به زوالی می داند که احساس بیگانگی جایگزین آن می شود . به عقیده او زن و شوهر اگر چه ممکن است با هم بودن را مانند یک گروه اجتماعی ادامه دهند ، اما جاذبه و اعتماد آتها نسبت به یکدیگر از بین رفته است .

بنیانگذار رفتارشناسی در ایران معتقد است این نوع از طلاق عوامل متعددی دارد که چشم و هم چشمی می تواند یکی از مهمترین عوامل آن باشد پروفسور باهر میگوید: طلاق عاطفی که نام های دیگری از جمله طلاق ذهنی، باطنی، زبانی و ... نیز دارد، نوعی از طلاق و جدایی میان زن و شوهر است که در آن افراد به اجبار و برای حفظ آبرو یا فرزندانشان به زندگی در کنار یکدیگر ادامه می دهند.

پرسشنامه طلاق عاطفی از کتاب موفقیت یا شکست در ازدواج نوشته جان گاتمن گرفته شده است . این پرسشنامه در سال 1994 نوشته شده و شامل جملاتی درباره جنبه های مختلف زندگی است که ممکن است فرد با آن موافق یا مخالف است . این مقیاس 24 عبارت دارد و به شیوه بله یا خیر باید به آن جواب داد.

همراه 4 مقاله رایگان  

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است

جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS - AMOS – PLS - و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

 



تاریخ : شنبه 99/5/25 | 11:54 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

مقیاس عـدم تحمـل ب?تکلیفـی فریستون و همکاران ( 1994)  


عــدم تحمــل ب?تکلیفی ، یک ویژگی شخصیتی است که از مجموعـه ای عقاید منفی دربارة عدم قطعیت تشکیل شـده اسـت بـرای مثال، افرادی که عدم تحمل ب?تکلیفی دارند معتقدنـد کـه ب?تکلیفی، پریشان کننده است، وجود شک و تردید در مورد آینده غیرقابل تحمل است، وقایع غیرمنتظره منفی هستند و باید از آنها اجتناب کرد، شک و تردید موجـب نـاتوانی فـرد برای عمل کردن می شـود   عـدم تحمـل ب?تکلیفـی،نوعی سوگیری شناختی اسـت کـه بـر چگـونگی دریافـت،تفسیر و واکنش فرد به یک موقعیـت نـامطمئن در سـطوح هیجانی، شناختی و رفتاری تأثیر می گذارد از دیـدگاه جبرگرایانه، ب?تکلیفی به وسیلة فقدان یا ناکارآمدی دانـش ایجاد می گردد و مربوط به عوامل درونی است که فرد قـادر به کنترل آن نیست. ع?وه بر ارتباط این سـازه بـا نگرانـی،آشــفتگی ناشــی از ب?تکلیفــی بــه صــورت معنــاداری بــا برانگیختگی اضطرابی و افسردگی همـراه بـا فقـدان لـذت همبسته است(اسدی مجره و همکارانش،1391).

 ایـن مقیـاس توسـط  فریستون و همکاران در سال 1994طراحی شده است. ایـن آزمون 27 سؤال دارد که مربوط بـه غیرقابـل قبـول بـودن ب?تکلیفی و ابهام است و معمو?ً منجر به ناکامی، اسـترس و ناتوانی برای انجام عمل می شـوند.

همراه 6 مقاله رایگان  

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است 

جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS - AMOS – PLS - و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

 



تاریخ : جمعه 99/5/24 | 3:6 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

برخورداری از یک حافظه خوب همواره از دغدغه‌های افراد بوده است که می‌توان با چند راهکار ساده ظرف مدت 10 روز به آن دست یافت.

انسان امروز به دلیل مشغله‌های بسیاری که دارد گاهی دچار فراموشی شده و حافظه‌اش کمرنگ می‌شود به طوری که برخی اوقات حتی چیز‌های کوچک را هم به خاطر نمی‌آورد و اگر این فراموشی‌ها ادامه یابد می‌تواند تبدیل به یک دغدغه برای افراد شود.

در ادامه چند راهکار ساده ارائه شده است که می‌تواند به شما کمک تا ظرف مدت 10 روز حافظه خود را تقویت کرده و ذهنتان را تیزتر کنید.

روز اول: یادگیری سریع را امتحان کنید

یادگیری چیز جدید یک راهکار عالی برای تقویت عملکرد مغز است که آن هم روش‌های خاص خود را دارد؛ یکی از نکات اصلی یادگیری این است که مواردی را که حواس شما را پرت می‌کنند، حذف کرده و در عوض سعی کنید آنچه که از پیش در ذهن دارید، تثبیت کنید.

نباید در یادگیری حالت منفعل داشته باشید، تلاش کنید در زمینه یادگیری فعال باشید؛ برای این منظور می‌توانید با یکی از دوستان خود یادگیری را تمرین و تکرار کنید. قبل از شروع یک جلسه یادگیری، لحظاتی را به یادآوری آنچه آخرین بار آموخته اید، بپردازید.

افکار و حالت بدن شما می‌تواند در روند یادگیری تاثیرگذار باشد، بنابراین سعی کنید حالت بدن خود را تغییر داده و با یک نفس عمیق تصمیم به یک یادگیری آگاهانه بگیرید تا شاد و کنجکاو باشید.

تقویت حافظه

تدریس یکی دیگر از روش‌های خوب یادگیری است، اگر می‌خواهید آنچه آموخته‌اید در ذهن و حافظه‌تان تثبیت شود، تدریس کنید.

اگر برای خود زمان شروع را در تقویم ثبت نکنید، شانس خوبی برای موفقیت در زمینه یادگیری و تقویت حافظه نخواهید داشت؛ از این رو تلاش کنید در طول روز حتی به مدت 10 دقیقه زمان برای یادگیری اختصاص دهید.

نقد و تحلیل آنچه آموخته‌اید نیز بسیار موثر است، سعی کنید پس از پایان هر جلسه یادگیری، یک تحلیل سریع نسبت به آنچه آموخته‌اید داشته باشید.

روز دوم: مورچه‌های ذهن خود را بکشید

صدا‌هایی در ذهن شما وجود دارد که مدام به شما می‌گوید نمی‌توانید کاری را که روی آن تمرکز کرده‌اید، انجام دهید؛ روی آن افکار منفی خودکار متمرکز شده و دوباره با آن‌ها صحبت کنید؛ اینکه شما قبلا در انجام کاری موفق نبودید به این معنا نیست که دوباره شکست خواهید خورد.

روز سوم: سوالات خود را مطرح کنید

در مورد قدرت سؤالات غالب تأمل کنید، آن موارد منفی که شما هر روز به صورت ناخودآگاه از خودتان می‌پرسید. سوالات را مشخص کنید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید؛ مثلا به جای اینکه از خود بپرسید: "چرا هرگز نمی‌توانم این کار را انجام دهم؟ "، اینطور سوال کنید که "چگونه می‌توانم از این اطلاعات استفاده کنم؟ "یا "چگونه می‌توانم این را بهتر انجام دهم؟ "

تقویه حافظه


روز چهارم: به رویا‌های خود بیشتر فکر کنید

اندیشیدن به رویاهایتان یکی از راه‌های موثر آموزش مغز و تقویت حافظه است. تکرار جملاتی از قبیل اینکه "من ادامه خواهم داد" بسیار تاثیر گذار است. در مرحله بعدی، با جملات دیگری مانند "من می‌توانم با اطمینان یاد بگیرم" یا "من یک کار عالی خواهم کرد" به آموختن ادامه دهید. آن را ببینید، آن را احساس کنید، به آن ایمان داشته باشید و سپس برای آن کار کنید.

روز پنجم: هدف خود را مشخص کنید

هدفتان چیست؟ چه چیزی را می‌خواهید با جهان به اشتراک بگذارید؟ این همان چیزی است که باید به شما انگیزه دهد. به یاد داشته باشید که چه کسی روی شما حساب می‌کند تا در فکر خود بی حد و مرز باشید. این می‌تواند خانواده، دوستان یا همکاران شما باشد؛ به این فکر کنید که چگونه آموزش مغز شما باعث بهبود زندگی آن‌ها خواهد شد. اکنون هدف خود را پیدا کرده‌اید.

روز ششم: یک عادت سالم را شروع کنید

یک عادت سالم ایجاد کنید که شما را به سمت موفقیت سوق دهد. این می‌تواند چیزی شبیه به ورزش روزانه یا ترک میان وعده باشد؛ و آن را به مراحل کوچک و ساده تقسیم کنید. به یاد داشته باشید، اگر در مورد خواسته‌تان سماجت به خرج دهید می‌توانید به آن برسید و اگر سازگار باشید می‌توانید آن را حفظ کنید.

روز هفتم: مغز خود را تغذیه کنید

داشتن یک رژیم غذایی سالم، مغز شما را تغذیه می‌کند. از خود بپرسید که آیا غذایی که میل می‌کنید، به شما انرژی می‌دهد یا انرژی‌تان را از بین می‌برد، سپس دستور‌العمل‌هایی را برای استفاده از غذا‌های تقویت کننده مغز مانند آووکادو، زغال اخته، کلم بروکلی، شکلات تلخ، تخم مرغ، سبزیجات، سالمون و گردو به کار گیرید.

تغذیه

روز هشتم: چگونه گوش کردن را بیاموزید

هرگونه حواس پرتی مانند موسیقی یا علائم هشدار دهنده تلفن خود را حذف کنید. منبع صدایی را که می‌شنوید بیابید، سپس با دقت گوش کنید و سعی کنید آنچه را که گفته می‌شود، پیش بینی کنید تا کاملا درگیر شوید و بعد آنچه را که گفته شد بازبینی کرده و بر روی آن تأمل کنید.

روز نهم: واژه امر را به یاد داشته باشید

کلید واژه امر (انگیزه، مشاهده و روش‌ها) حافظه شما را تقویت می‌کند. مثلا اگر با اشخاص جدیدی آشنا شدید، انگیزه شما برای یادآوری نام آن‌ها چیست و در مورد آن‌ها چه نظری دارید؟ به یاد داشته باشید منظور از حافظه خوب، توجه است نه حفظ کردن. روش‌های حافظه را مانند یادآوری نام افراد از طریق ارتباط دادن آن‌ها با چیزی، تمرین کنید. اسامی را به افراد غریبه‌ای که می‌بینید اختصاص دهید و تعداد زیادی از آن‌ها را به خاطر سپرده و آزمایش کنید.

روز دهم: خواندن را جدی‌تر تمرین کنید 

خواندن یک تمرین عالی برای ذهن شماست. با خواندن تنها یک کتاب می‌توانید چندین دهه تجربه کسب کنید؛ زمانی را به خواندن روزانه اختصاص دهید حتی اگر فقط 10 دقیقه باشد. کتابی را که می‌خواهید بخوانید انتخاب کنید، یک تایمر را به مدت 10 دقیقه تنظیم کنید و همه حواس پرتی‌ها را کنار بگذارید و هر روز برنامه ریزی کنید. آن را در تقویم خود به عنوان قرار ملاقات با خود مشخص کنید.

بر گرفته از: باشگاه خبرنگاران جوان  yjc.ir





تاریخ : پنج شنبه 99/5/23 | 4:36 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

اهمیت عزت نفس در کودکان

گرینبرگ در نظریه (مدیریت وحشی)   بیان می دارد، چون عزت نفس، ما را از اضطراب محافظت می کند به آن نیاز داریم (گرینبرگ 1992). وی در توضیح این مطلب اظهار می دارد: از بدو تولد تا اوایل کودکی، تنها اساس سلامتی و امنیت، مراقبتی است که از جانب والدین اعمال می شود. پس از مرحله نوزادی کودکان برای دریافت محبت و مراقبت بایستی خوب و ارزشمند جلوه کنند و تا زمانیکه کودک خوبی باشند، پاداش دریافت می کنند. در غیر این صورت خطر عدم مراقبت و پشتیبانی والدین، آنها را تهدید خواهد کرد. در نتیجه احساس امنیت با «خود مثبت» و احساس اضطراب و وحشت، با «خود منفی»، همراه می شود. از این زمان به بعد افراد برای خودداری از احساس اضطراب و وحشت باید باور داشته باشند که خوب و ارزشمند هستند. یعنی انسان برای مقابله با اضطراب به عزت نفس نیاز دارد.
با افزایش تواناییهای شناختی کودک، او می بیند، گاهی حتی والدین نیز نمی توانند وی را از پیامدهای خاص محافظت کنند. بدین ترتیب برای رهایی از اضطرابِ نابودی، اساس بالاتری از ارزش و حمایت بوجود می آید. خوشبختانه فرهنگ از طریق ارائه ارزش ها، نقش ها، تصور منصفانه نسبت به دنیا و امکان جاودانگی، چنین اساسی را فراهم می آورد. کودک به تدریج در می یابد که درون بافت فرهنگی که نسبت به آن متعهد است، دارای ارزش و شایستگی است، به این ترتیب، برای فرد بزرگسال، عزت نفس، سپری در برابر اضطراب فرهنگی است (بامیسر 1396) .
نیاز به احساس ارزش و عزت نفس برای تعادل روانی و تکامل وجود فرد در شرایط اجتماعی بسیار ضروری است. در صورت خدشه دار شدن ارضاء این نیاز در فرد، احساس حقارت و یا خود بزرگ بینی پدید می آید. دلیل اصلی احساس حقارت و خود بزرگ بینی را می توان در طرد شدن مستمر و مداوم از طرف والدین و دیگران دانست. (شاملو 1368،ص 141)
تحقیقات نشان داده است عزت نفس، نقش مهمی را برای روبرو شدن با مشکلات آینده، در کودکان و نوجوانان ایفا می کند. کودکی که احساس خوبی درباره خویشتن دارد، برخورد مناسب تری، با مشکلات آتی خود خواهد داشت. همان طور که عزت نفس بالا، جزئی از اجزاء سلامت روانی محسوب می شود، عزت نفس پایین نیز می تواند منشأ بسیاری از اختلالات روانی باشد.
روانشناسان معتقدند که احساس بی ارزشی عمیق، ریشه بسیاری از نابهنجاریهای روانی است که در بین افراد انسانی دیده می شود. (شاملو 1368، ص 141).
پپ و همکاران (1989) اظهار می کنند خود پنداره و به تبع آن عزت نفس، براساس ترکیبی از مسائل و موضوعاتی که در زندگی، برای ما اهمیت دارند، ساخته شده است. اگر فرد، زمینه هایی که در آن فعالیت داشته است، با ارزش بداند، عزت نفس کلی او بالا خواهد بود، در حالی که اگر وی آن زمینه ها را، بی ارزش بداند در مورد خودش، عقیده منفی خواهد داشت.
تفاوت عزت نفس با مفاهیم (اعتماد به نفس، خویشتن پذیری، خود پنداره)
تفاوت عزت به نفس با اعتماد به نفس:
اعتماد به نفس اساسا به انتظار غلبه ی موفقیت آمیز بر چالشها و رفع موانع اطلاق می شود، از سوی دیگر عزت نفس بر «حرمت نفس» و «احساس خود ارزشی» دلالت می کند. اعتماد به نفس یعنی اعتماد به اینکه فرد می تواند رفتاری را که برای پیامد مطلوب، مورد نیاز است، به نحو موفقیت آمیزی انجام دهد.
تفاوت عزت نفس با خویشتن پذیری:
عزت نفس به عنوان احترام و علاقه به خود احساس واقع گرایانه دارد. خویشتن پذیری به معنی قبول کردن خود است. این دو از لحاظ تجربی رابطه زیادی با هم دارند. به طور کلی خویشتن پذیری ممکن است برای عزت نفسِ بالا یک پایه اساسی و لازم باشد. (رابینسون 1976)
تفاوت عزت نفس با مفهوم خود پنداره:
مفهوم خود پنداره از عقاید فرد درباره خود است که بیشتر بر منبای توصیف است تا قضاوت. ولی عزت نفس به قضاوت و ارزیابیهای شخصی از خصوصیاتش اطلاق می شود.
ممکن است بعضی بخشهای خودپنداره خوب باید تلقی شود ولی بعضی از بخشها، نه خوب تلقی می شود نه بد. خودپنداره عبارت است از مجموعه ویژگیهایی که فرد برای توصیف خویش به کار می برد. اما عزت نفس عبارت از ارزشی است که اطلاعات درون خودپنداره برای فرد دارد.
کوپراسمیت چهار عامل را در تحول عزت نفس کودک مهم می داند. که عبارتند از:
الف) ارزشی که کودک از سوی دیگران، از طریق ابراز مهر و محبت، تحسین و توجه دریافت می کند.
ب) تجربه همراه با موفقیت کودک؛ مقام یا موقعیتی را که فرد خودش را در ارتباط با محیط می بیند.
ج) تعریف شخصی کودک از موفقیت یا شکست.
د) شیوه کودک در ارتباط با پسخوراند (بازخورد) منفی یا انتقاد.
بدون شک نقش والدین در هر کدام از موارد فوق بارز است.
همچنین میزان عزت نفس و شایستگی خود والدین حائز اهمیت است. چرا که این کودکان نظاره گر چگونگی در گیری والدین با مسائل زندگی، روش های آنان در رویارویی با دشواریها و میزان شایستگی آنها هستند. دادستان (1371) اظهار می کند «حرمت خود» یک تجربه شخصی است که به صورت لفظی و همچنین براساس رفتارهای معنی دار متجلی می شود.
زمینه های مختلف عزت نفس
عزت نفس اجتماعی: زمینه اجتماعی شامل عقاید کودک در مورد خودش، به عنوان یک دوست برای دیگران است. آیا کودکان دیگر او را دوست دارند؟ آیا افکار و عقاید او برای آنها ارزشمند است؟ آیا او را در فعالیتهایشان شرکت می دهند؟ آیا از ارتباط و تعامل با همکاران خود احساس رضایت می کند، به طور کلی کودکی که نیازهای اجتماعی اش برآورده شود، «صرف نظر از اینکه چه مقدار از آنها با آداب و اصو ل مورد قبول ملی مطابقت دارد» احساس خوبی در این زمینه خواهد داشت.

دانلود انواع پرسشنامه سنجش  عزت نفس

1-      آزمون عزت نفس برای کودکان ، پپ و همکاران (1989)

2- مقیاس عزت نفس حیطه های خاص[1] هیر و شوماکر

3- مقیاس عزت نفس روچستر

4- مقیاس عزت نفس روزنبرگ

5- پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت

6- چک لیست سنجش میزان عزت نفس کودکان پیش دبستانی



تاریخ : پنج شنبه 99/5/23 | 10:42 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

آزمون عزت نفس برای کودکان ، پپ و همکاران (1989)

عزت نفس،  یکی از نیازهای اساسی انسان در تمام طبقات و درجات علمی و اخلاقی است (کوشان و واقعی، 1386؛ به نقل از جلالی و پوراحمدی، 1389). در طول سده های گذشته، دیدگاه های فلاسفه و شاعران موید این اصل بوده است که انسان نیاز دارد خود را خوب و منطقی و اخلاقی جلوه دهد. در صد سال گذشته نیز بسیاری از روانشناسان پذیرفته اند که انسان دارای نیاز به عزت نفس است.

 " برای انسان هیچ حکم ارزشی، مهم تر از داوری او درباره نفس خویش نیست. ارزشیابی شخصی از خویشتن، قطعی ترین عامل در رشد روانی اوست. این ارزشیابی به صورت احساسی است که انتزاع و شناسایی ان دشوار است؛ زیرا پیوسته تجربه می شود و جزئی از هر احساس و دخیل در هر واکنش احساساتی انسان است. بنابراین تصوری که یک فرد از خویشتن دارد به طور ضمنی در همه واکنش های ارزشی او تجلی می کند." (براندن،1371).

این آزمون دارای پنج مقیاس عزت نفس (مقیاس های کلی، تحصیلی، جسمانی، خانوادگی ، اجتماعی  و یک مقیاس دروغ سنج )می باشد. هر مقیاس دارای 10  سؤال مجزا است و هر کدام از سؤالات دارای 3 ماده می باشند ( تقریبا هیچ گاه ، بعضی اوقات ، همیشه )

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری است و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است

جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS - AMOS – PLS - و نرم افزار کیفی Maxquda 

 

 

 



تاریخ : پنج شنبه 99/5/23 | 10:31 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

 دانلود رایگان پرسشنامه مقیاس عشق نورس ایسترن بوسترن 

عشق یکی از عمیق ترین هیجانات است، آرمانی که فداکاری زیادی برای آن میکنیم . شعرا هزاران سال است که به دنبال بیان کردن عشق در قالب کلمات هستند.

عشق پرشور یا رمانتیک می تواند به دامنهای از هیجانات ذیگر منجر شود، از شادی و شعف گرفته که ممکن است از عشقجدید ناشی شود تا احساسی های حسادت و ترس از طرد شدن. در واقع، پژوهشگران امروزی معتقدند که «عاشق شدن» ما را به سمت هیجاناتی سوق می دهد که از یک انتها به انتهای دیگر، از شادی و شعف به غم و اندوه هنگامی که رابطه? عشقی خاتمه .مییابد، نوسان می کند.

مقیاس عشق زیر در دانشگاه نورس ایسترن بوسترن تهیه شده است. و دارای 14 عبارت است.

 کلیک جهت دانلود رایگان پرسشنامه مقیاس عشق نورس ایسترن بوسترن

 

 

برای مشاهده لیست  پرسشنامه های استاندارد همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  - AMOS – PLS - و نرم افزار کیفی Maxquda 

توجه: باز نشر این نوشته درصورتیکه لینک ها حذف نشود با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

 

 

 



تاریخ : چهارشنبه 99/5/22 | 5:46 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

  دانلود رایگان بسته تشخیص اختلال بیش فعالی و درمان آن

اختلال بیش فعالی همراه با نقص توجه ( ADHD ) یکی از شایع ترین اختلال های روان پزشکی در دوران کودکی و نوجوانی است. اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی، مشکل بسیاری از کودکان و البته نگرانی بسیاری از والدین است .خیلی از پدر و مادرها فکر می‌کنند اگر فرزندشان جنب و جوش زیادی داشته و بازیگوش باشد، حتما بیش‌فعال است. بعضی از والدین برعکس، حتی شیطنت و خرابکاری مفرط کودکشان را جدی نمی‌گیرند و آن را به حساب تیزهوشی و کنجکاو بودن او می‌گذارند.در پژوهشهای اخیر، این اختلال را مجموعه ای از اختلال های مزمن و ناتوان کننده بالقوه مغز و رفتار دانسته اند که حدود 8/2 تا 9/3 میلیون نفر از کودکان مدرسه ای آمریکا را تحت تأثیر قرار داده است و تا بزرگسالی می تواند ادامه پیدا کند. بزرگسالان مبتلا به این اختلال، ممکن است شغل خود را به کرات تغییر دهند، در توجه به تکالیف ملال آور و خسته کننده با مشکل مواجهه باشند؛ با ارائه کوچکترین عامل مزاحم یا محرک های جدید، حواس شان از تکلیف منحرف شود؛ در مورد خرج کردن پول، مسافرت، مشاغل یاطرحهای اجتماعی، تصمیمگیریهای تکانشی بگیرند؛ تصادفات رانندگی در آن ها بیشتر باشد، آسیب های جسمی شدیدتری داشته باشند و بیشتر از همسالان بهنجار خود، به دیگران صدمه بزنند.

دانلود رایگان بسته تشخیص اختلال بیش فعالی و درمان آن

1-      آزمون تشخیص کودکان بیش فعال

2-      انواع راه های درمان کودکان بیش فعال (ویژه والدین و آموزگاران)

3-   پرسشنامه بیش فعالی و اتیسم

4-   تست بیش فعالی کودکان (ویژه روانشناس)

5-      چک ل?ست ع?ئم اخت?ل کمبود توجھ ب?ش فعال?

6-      ملاک های تشخیص بیش فعالی (ADHD) براساس DSM5-

 

همچنین در زیر می توانید پرسشنامه های استاندارد تشخیص بیش فعالی را دانلود نمائید.

1- پرسشنامه ی تشخیصی نقص توجه / بیش فعالی کودکان کانرز )فرم معلم(

2- پرسشنامه ی تشخیصی کوتاه نقص توجه / بیش فعالی کودکان کانرز بزرگسالان[1] ( والدین)

 

برای مشاهده لیست  پرسشنامه های استاندارد همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

انجام تحلیل آماری با نرم افزارهای  SPSS  - AMOS – PLS - و نرم افزار کیفی Maxquda 

توجه: باز نشر این نوشته درصورتیکه لینک ها حذف نشود با ذکر منبع بلامانع می باشد.

 

 

 

 



تاریخ : چهارشنبه 99/5/22 | 2:4 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
مطالب قدیمی تر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق