شهریور 94 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازی هایی برای کاهش هراس اجتماعی و رفع خجالت و کمرویی کودکان:

 1  - مسابقه گویندگی: در این بازی هر کودکی سعی می کند متنی را که از قبل تنظیم شده است بدون اشتباه بخواند (به تقلید از گویندگان اخبار تلویزیون و رادیو). برنده کسی است که مسلط تر از دیگران بوده و کمتر اشتباه داشته باشد.

2 - بازی «مصاحبه تلویزیونی» یکی از کودکان نقش فیلمبردار را با گذاشتن یک شی بر دوش ایفا می کند و فرد دیگر نقش مصاحبه گر را با گرفتن یک شی به عنوان میکروفن بازی می کند و از بچه های دیگر در رابطه با موضوعاتی که از قبل تنظیم شده است، سوالاتی می کند ازجمله در زمینه بهداشت دهان و دندان، رفتار در خانواده، رفتار در مدرسه، اطلاعات عمومی و...

 3 - بازی «نقل خاطره، داستان، شعر، معما و لطیفه» از کودکان خواسته می شود با آرامش کامل، یکی از خاطرات خود یا داستان و شعری را که یاد دارند برای دیگر اعضای گروه تعریف کنند نتیجه گیری از خاطرات و داستان ها با هدایت بزرگ ترها و توسط اعضای گروه انجام می شود.

 4 - بازی «چه کسی می تواند دیگران را بخنداند» یکی از کودکان موظف می شود با انجام حرکات خنده دار، دیگر افراد را بخنداند. از دیگر افراد خواسته می شود در مقابل خندیدن مقاومت کنند چون برنده کسی است که افراد بیشتری را بخنداند.

5 - بازی «کامل کردن یک داستان» یک نفر ابتدای یک داستان را تعریف می کند و از کودکان می خواهد که آن داستان را ادامه دهند. مثال: یک روز یک شکارچی در جنگل با یک شیر برخورد کرد... حالا بقیه داستان را یک نفر از کودکان ادامه می دهد و به همین ترتیب بقیه داستان را سایر کودکان ادامه می دهند.

6 - بازی «کامل کردن یک شعر» یک مصرع از یک شعر خوانده می شود و از کودکان خواسته می شود که مصرع و بیت های بعد را به نحوی که وزن و قافیه به هم نخورد بگویند. برنده کسی است که شعرش نزدیک تر به مضمون اصلی باشد.

7 - بازی «تکمیل جملات» برای کودکان یک سری جملات ناقص می خوانیم و آنها باید حدس بزنند که در جای خالی، چه کلمات و جملاتی را قرار دهند (این موارد می تواند در ابتدا، وسط یا آخر جمله باشد) مثال: ....... بارید و تمام لباس هایم خیس شد. امروز با آنکه ........ راه می رفتم به زمین خوردم. هر کسی که دوست دارد موفق شود باید...........

 8 - بازی «پاسخ به پرسش ها»  - کودکان باید به سوالات مطرح شده پاسخ صحیح دهند. مثال: - وقتی هوا سرد می شود چه می کنیم؟ - وقتی هوا گرم می شود چه کاری می کنیم؟ - وقتی بنزین خودرو تمام می شود چه باید کرد؟ - وقتی که هوا تاریک می شود چه باید کرد؟ -وقتی می خواهیم خط صاف رسم کنیم از چه وسیله ای باید استفاده کنیم؟ و سوالاتی از این قبیل.

 9 - بازی «داستان سازی با تصاویر» - یک سری از تصاویر مختلف را به کودکان نشان می دهیم و از هر کودک می خواهیم برای آن تصویر، یک داستان تعریف کند.

10 - بازی «معلم بودن» این بازی با توجه به هدف های آن می تواند به شکل های مختلف اجرا شود ازجمله شیوه برخورد با بچه های تنبل و درس نخوان، روش های تشویق، روش های تنبیه، مشخصات یک معلم خوب، اخلاق و رفتار کلاسی و مواردی از این قبیل، که همه به شکل نمایشی قابل اجراست. کودکان باید نقش های مختلف را بازی کنند تا به درک احساسات دیگران نائل شوند.



تاریخ : شنبه 94/6/21 | 7:44 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

اتوبوس جهانگردی و قانون مورفی 

نمی‌دانم کارتون مورچه و مورچه‌خوار را به یاد دارید یا نه. در صحنه‌ای از کارتون، مورچه خوار زبان خود را روی خیابان پهن می‌کند تا مورچه را هنگام عبور بگیرد. در همان لحظه اتوبوس جهانگردی از آنجا عبور می‌کند و زبان او را زیر می‌گیرد. مورچه‌خوار با عصبانیت فریاد می‌زند: «اتوبوس جهانگردی فقط سالی یک بار از اینجا رد می‌شود. آخر چرا حالا!». امروز برای خیلی از نسل‌های جوان‌تر، اتوبوس جهانگردی اصطلاحی است که برای بدشانسی‌های عجیب به کار می‌رود. اتفاق‌هایی که خیلی به ندرت می‌افتند و معمولاً فرض ما بر این است که هرگز نمی‌افتند. اما ظاهراً در اکثر مواقع، بدشانسی همراه ماست! اسم رسمی‌تر اتوبوس جهانگردی در ادبیات رسمی دنیا، “قانون مورفی” است. مورفی جمله معروفی دارد که می‌گوید: «اگر این امکان وجود دارد که اوضاع بد شود، حتماً بد خواهد شد!». خلاقیت انسانها، کمک کرده که این قانون را به شکل‌های دیگری هم بیان کنند: باران، روزی می‌آید که کارواش رفته باشی. اگر قرار باشد کسی اشتباهاً پا روی کفشت بگذارد، موقعی این اتفاق می‌افتد که آن را تازه خریده‌ای! کلاغ‌ها اگر قرار باشد روی لباست خرابکاری کنند، حتماً در مسیر یک جلسه یا مهمانی مهم این کار را می‌کنند. اگر رویدادی وجود داشته باشد که باعث شود یک پروژه به موقع انجام نشود، آن رویداد، روی خواهد داد! اگر قرار باشد بچه‌ی فامیل،‌ روی فرش شما خرابکاری کند(!)، احتمالاً گرانترین، تمیزترین و بزرگ ترین فرش شما را انتخاب می‌کند! اگر دنبال یک کتاب، تمام کتابخانه را بگردید، آن را در آخرین طبقه خواهید یافت! نکته آموزشی در نهایت قانون مورفی یادآوری می‌کند که از بین گزینه‌های موجود، احتمالاً بدترین اتفاق خواهد افتاد. پس شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم و برنامه‌ریزی را به گونه‌ای انجام دهیم که در بدترین حالت هم زیاد ناراحت نشویم.”



تاریخ : دوشنبه 94/6/16 | 6:38 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه امید میلر[1] (MHS)

این  پرسشنامه در سال 1988 توسط میلر و پاورز ساخته شد و از معروف‌ترین ابزارها برای سنجش امید به شمار می‌رود. این پرسشنامه   دارای 40 سوال بود که در نسخه‌های بعدی به 48 سوال افزایش یافت که در این تحقیق از فرم 48 سوالی استفاده شده است. این آزمون از نوع تشخیصی بوده و شامل 48 جنبه از حالت های امیدواری و درماندگی می باشد که ماده های قید شده در آن بر مبنای تظاهرات آشکار یا پنهان رفتاری در افراد امیدوار یا نا امید برگزیده شده اندو در برابر هر جنبه که نماینده ی یک نشانه رفتاری است پاسخ هایی نوشته شده است و فرد با انتخاب جمله ای که در رابطه با او صدق می کند امتیاز کسب می کند ( غلامی و همکاران، 1389 ). 

توجه:( نحوه ی نمره گذاری و شرح پایایی و روایی آن در پرسشنامه ذکر شده است).

برای دانلود این پرسشنامه اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir



[1] - Miller Hope Scale



تاریخ : جمعه 94/6/13 | 9:42 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه انگیزه پیشرفت (T.M.A ) هرمنس ( 29 سوالی)

یکی از رایج ترین پرسشنامه های مداد و کاغذی برای سنجش نیاز به پیشرفت است. هرمنس (1977) برمبنای دانش نظری و تجربی موجود درباره نیاز به پیشرفت و با بررسی پیشینه پژوهش های مربوط به موضوع نیاز به پیشرفت، این پرسشنامه را ساخته است. ابتداوی 92 سئوالرابرایپرسشنامه تهیهودرنهایتبرایتعیینمیزانضریبهمبستگی،کهبینهرسئوالبارفتارپیشرفتبهدستآوردو 29 سئوال رابهعنوانپرسشنامهنهاییانگیزشپیشرفتانتخابکرد .

توجه:( نحوه ی نمره گذاری و شرح پایایی و روایی آن در پرسشنامه ذکر شده است).

برای دانلود این پرسشنامه اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir



تاریخ : جمعه 94/6/13 | 9:40 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه امید اسلامی

مقیاس امید اسلامی   توسط خلیلیان شلمزاری و همکارانش (1392)  برای بررسی میزان امید بر اساس منابع اسلامی طراحی و ساخته شده است .

توجه:( نحوه ی نمره گذاری و شرح پایایی و روایی آن در پرسشنامه ذکر شده است).

برای دانلود این پرسشنامه اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir



تاریخ : جمعه 94/6/13 | 9:37 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه امید به زندگی حلاجیان  

این  پرسشنامه در سال 1388 توسط حلاجیان ساخته شده است. این پرسشنامه   دارای 33 عبارت است (حلاجیان، 1388 ). 

توجه:( نحوه ی نمره گذاری و شرح پایایی و روایی آن در پرسشنامه ذکر شده است).

برای دانلود این پرسشنامه اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir



تاریخ : جمعه 94/6/13 | 9:35 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

مقیاس شخصیتیمرزی)(STB اصلاحیه محمد زاده و همکاران

مقیاسشخصیتمرزی(STB)  درآکسفوردوبراساسملاکهایDSM-III ساختهشدهاستودرسال 2001 نیزموردبررسیمجددقرارگرفتهاست . STBیکیازوضعیتهایرایجمرزییعنیاختلالشخصیتمرزیراتوصیفمیکندکهالگوهایرفتاریبیثباتبینفردیازقبیلدوسوگرائیومشکلاتکنترلهیجانیراشاملمیشود. STBویژگیهایمرزیرادرافرادبهنجاروبراساسمدلپیوستاریویژگیهایروانیمیسنجد .در ایرانمحمد زاده و همکارانش ( 1384) این مقیاس را بهفارسیبرگردانده اند(محمد زاده و همکاران، 1384). اینمقیاسدربررسیخصلتهایمرزیدرجمعیت غیربالینیوبراساسمدلابعادیوپیوستارینشانهشناسی اختلالاتروانیکاربرددارد.

توجه:( نحوه ی نمره گذاری و شرح پایایی و روایی آن در پرسشنامه ذکر شده است).

برای دانلود این پرسشنامه اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir



تاریخ : جمعه 94/6/13 | 9:32 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه نیازهای خانواده برای خانواده های ایرانی (نصیری و سامانی)

این پرسشنامه برای سنجش نیازهای خانواده ایرانی توسط نصیری و سامانی (1387) ساخته و اعتبار یابی شده است که به بررسی نیازهای خانواده های ایرانی بر اساس عوامل فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه ایران می پردازد.

توجه:( نحوه ی نمره گذاری و شرح پایایی و روایی آن در پرسشنامه ذکر شده است).

برای دانلود این پرسشنامه اینجا را کلیک نمایید.   

http://www.rava20.ir



تاریخ : جمعه 94/6/13 | 9:30 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

عقلانیت سقراطی

«عق?نیت» با «علم و دانش» متفاوت است . «علم و دانش»، «محتویات حافظهی انسان» را در بر میگیرد.  کسیکه پزشکی خوانده است، حجم زیادی از مطالب مربوط به بدن انسان و حا?ت س?مت و بیماری آن را در حافظه دارد و فردی که هنر خوانده است، حجم زیادی از مطالب مربوط به زیباییشناسی، ادراک بصری، تاریخ، هنر و... را در حافظه دارد. اما «عق?نیت» موضوع محتویات حافظهی انسان نیست، بلکه «فرآیند تفکر» را مدنظر دارد. انسان خردمند کسی نیست که در حافظهاش مطالب زیادی در مورد تاریخ خردمندی یا معلومات دیگری انباشته شده باشد؛ خردمند، کسیست که نحوه ی ارزیابی و تصمیمگیری خاصی دارد. چگونه میتوان خردمند شد؟ در پاسخ به این سؤال، «فلسفه» ایجاد شد. فلسفه به زبان یونانی بهمعنای «جویایِ خرد» بودن است. فیلسوفان، جستجوگران و معلمانی وجود دارند که درپی پاسخدادن به این سؤال هستند که؛ چگونه میتوان خردمندانه زندگی کرد. «سقراط» یکی از اسطورههای فلسفه است. او صدها سال پیش از می?د حضرت مسیح در «آتن (» یکی از شهرهای یونان) میزیست. سقراط به این نتیجه رسیده بود که یکی از پایههای عق?نیت، «پرسشگری» است. انسان بهاندازه ا ی که پرسش، نقد و شک میکند،خردمندانه است. بههمین دلیل، «سقراط» برای خردمند کردن مردم، به آنان یاد میداد که به دانستههای خود یا اخباری که دیگران به آنان منتقل میکنند، تردید کنند و درستی آن را به نقد بکشند. از نظر سقراط، هر باوری که در ذهن داشته باشیم و آن را به چالش نکشیم و از غربال نقد نگذرانیم، هستهای میگردد برای زندگی ابلهانه و مانعیست در برابر زندگی عاق?نه. چند هزار سال بعد از سقراط، روانشناسان بزرگی همچون «آلبرت الیس» و «آلورن بک» نیز بههمین نتیجه رسیدند که بسیاری از حا?ت ناخوشایند روانی، ناشی از طرز تفکر نادرست است. آنان نیز در روشهای روان درمانی خود از «رویکرد سقراطی» سود بردند و باورها را به چالش و نقد کشیدند. «سقراط» چگونه باورها را به چالش میکشید؟ سقراط در شهر راه میرفت، در بازار میگشت و به جلسات مردم آمد و شد میکرد و هرگاه میدید که آنان با اطمینان درباره ی چیزی صحبت میکنند، آنان را مورد سؤال قرارمی داد . برای نمونه اگر میشنید که در مجلس شورای آتن، سخنوری میگوید : «شرافت ملی ما حکم میکند که با دشمن بجنگیم» او را مورد سؤال قرارمیداد: - «شرافت» چیست؟ - م?ک شرافت چیست و این م?ک را چه کسانی وضع کرده اند؟! - چگونه میتوانی افراد شریف را از افراد فاقد شرافت تشخیص دهی؟! - آیا شرافت موضوعیست که «یا هست و یا نیست» یا شرافت هم درجاتی دارد و میتوان افراد را بر مبنای درجهی شرافتشان ردهبندی کرد؟! - «شرافت ملی» چیست؟! - اگر شرافت، یک موضوعِ بشری و جهانمشمول است، آیا میتوان قید ملیت را به آن افزود؟! - «دشمن» را چگونه تعریف میکنید؟! - آیا هرکس متفاوت با ما بیندیشد، دشمن است یا هرکس که به ما تجاوز کند دشمن است؟! - تجاوز را چگونه تعریف میکنید؟! «سقراط» به چند سؤال اکتفا نمیکرد. او دهها سؤال میپرسید و افراد را به تردید و تأمل میافکند؛ آنچنان که آنان نمیتوانستند به سرعت و بر مبنای احساساتشان تصمیم بگیرند. درواقع، آنان را از «توهم دانایی» به «تحیر و پرسشگری» می برد. فکر میکنید یونانیان سقراط را دوستداشتند؟! نمی دانیم! هیچ آمار قابل اعتمادی از رأی مردمِ آن روزِ آتن در دست نیست! اما سقراط، پایان غمانگیزی داشت! «بزرگان آتن» تشخیصدادند که سقراط، «عمل مجرمانهای» را مرتکب میشود. از دیدگاه «بزرگان آتن» کار سقراط، «تشویش افکار عمومی» بود. آنان اعتقاد داشتند که افکار سقراط، جوانانِ «آتن» را گمراه می کند. سقراط محکوم به اعدام شد!



تاریخ : دوشنبه 94/6/9 | 2:37 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

قصّه درمانی

قصّه درمانی مهم ترین نقشی که قصّه یا اسطوره در درمان ایفا می کند، همگانی و جهانی جلوه دادن مشکلاتی است که مراجع با آن ها دست و پنجه نرم           می کند، بنابراین مراجع احساس نمی کند تنها است و مشکلش خاص ، منحصر به فرد و غیرقابل حل است. این همان پدیده ای است که در فرایند گروه درمانی بخوبی شناخته شده و یکی از مزیت های گروه درمانی محسوب می شود. چرا که همگانی دیدن مشکل و شریک شدن تجارب فردی ، همواره یکی از عوامل درمانی بسیار موثر گزارش شده است(یالوم 1975) . حکایت یا قصّه در وهله اول به مراجع می گوید که او تنها نیست که این گونه مشکلات را تجربه کرده و چنین احساسی دارد ، بلکه دیگران هم قبل از او چنین مشکلاتی داشته اند . فهم این نکته اغلب درد و ناراحتی را به طور معناداری کاهش داده و به فرد کمک می کند تا همانند دیگران برای یافتن راه حلی برای مشکل خود تلاش نماید. به طور کلی قصّه و تمثیل چهار قلمرو از وجود انسان را تحت تاثیر قرار می دهند : 1- قلمرو شناختی: توانایی قصّه در انتقال دانش و کمک به فرایند حل مسئله     2 -قلمرو عاطفی: قصّه باعث پالایش عاطفی-هیجانی و امید آفرینی می شود 3-قلمرو بین فردی: قصّه باعث ایجاد و خلق پیوستگی و رابطه انسانی -اجتماعی افراد با یکدیگر می شود4-  قلمرو شخصی: قصّه باعث بصیرت و بینش می شود چرا که فرد خودش و مسائل مبتلا به زندگی اش را در روایت دیگران ملاحظه و مشاهده کرده و درک بهتری از خود و مشکل اش پیدا می کند. با یک قصّه خوب می توان برای مراجع به روشنی توضیح داد که افکار ناسازگار(خطاهای فکری) اساسا چگونه ایجاد می شوند چگونه تعمیم یافته اند و به طور انتخابی انتزاع شده اند و مورد تحریف قرار می گیرند و چگونه در یک رویداد یا واقعه جدید الگوی واکنشی آشنا( عادتی) را بر می انگیزند. قصّه ها و داستان ها ابزار منحصر به فرد و ویژه ای برای استفاده از روان درمانی اند چرا که آن ها با همه مردم در هر سن و سالی ارتباط برقرار می کنند و دلیل دیگر آن که ما انسان ها غالبا به شکل قصّه و داستان می اندیشیم. در قصّه ها معنای هر رویداد را چارچوب فکری ما تعیین می کند. وقتی که ما چارچوب را تغیر می دهیم معنای واقعه نیز به تبع آن تغییر می کند. بسیاری حکایات و قصّه ها رفتارها و حوادثی را در متن خود روایت می کنند که وقتی چارچوب و قالب آن ها را تغییر می دهیم معنای آنها نیز تغییر می کند. مثلا یک جوجه اردک که از دیگران متفاوت به نظر می رسد ، تبدیل می شود به جوجه اردک زشت ، اما در قالب و چارچوب دیگری همین جوجه اردک زشت به یک قوی زیبا تبدیل می شود ، بسیار زیباتر از اردک های دیگری که او همواره خودش را با آن ها مقایسه می کرده است.

. “منبع: کتاب قصّه درمانینوشته: دکتر علی صاحبی



تاریخ : دوشنبه 94/6/9 | 12:33 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
مطالب قدیمی تر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق