کارآموزی و نکاتی که باید در این دوران رعایت کنید - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کارآموزی و نکاتی که باید در این دوران رعایت کنید

کارآموزی یکی از مراحل مهمی است که تقریبا همه‌ی افراد قبل از ورود به بازار کار آن را تجربه می‌کنند. دوره‌ی کارآموزی به منظور آشنایی افراد با بازار کار، رفتارهای بین کارمندان، روش‌های ارتباطی کسب و کار، قوانین کار و غیره طراحی شده است. کارآموزان برای کسب بهترین نتیجه از این دوران بهتر است نکاتی را رعایت کنند که در ادامه‌ی مطلب به آنها می‌پردازیم.

 ورود و شرکت در یک دوره‌ی کارآموزی در یک مرکز معتبر، موضوع هیجان‌انگیزی است و افراد زیادی برای به دست آوردن بهترین مکان برای گذراندن دوره‌ی کارآموزی تلاش می‌کنند. کارآموزان به منظور دستیابی به بهترین نتیجه از این دوران طلایی، بهتر است نکاتی را رعایت و سعی کنند از انجام برخی رفتارها و گفتن برخی جملات در محل کارآموزی خودداری کنند. برخی از این جملات و رفتارها توسط لین تیلور[1] که یک کارشناس کسب و کار است جمع‌آوری شده که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

این کار در حوزه‌ی وظایف من نیست
این جمله نشان می‌دهد که شما انعطاف لازم برای انجام دادن وظایف مختلف را ندارید. بهتر است مهارت‌های خود را افزایش دهید و قبل از بیان کردن چنین جملاتی، اگر وظیفه‌ی مورد نظر به طور کلی جزو مهارت‌های شما بود، آن را قبول کنید. البته در زمان‌هایی که وظایفی کاملا بی‌ربط مانند نظافت به شما محول شود، می‌توانید چنین اعتراضاتی داشته باشید.

چه زمانی تصمیم به استخدام نیرو دارید؟

شما باید در طول دوران کارآموزی خود را فردی حرفه‌ای و با تمرکز بالا نشان دهید. جملات این‌چنینی نشان می‌دهد که تمرکز شما روی استخدام است و برای انجام وظایف به طور کامل آماده نیستید.

             تشکر می‌کنم. من امروز ناهار دارم
هیچ‌گاه دعوت همکاران و مدیر خود را برای صرف ناهار یا نوشیدنی رد نکنید. این مواقع بهترین زمان‌ها برای آشنایی بیشتر با افراد و فضای کاری آنها است. شما به عنوان کارآموز باید تلاش کنید تا بیشترین روابط ممکن را در محل کار ایجاد کنید و فضاهایی صمیمی مانند زمان استراحت، بهترین فرصت برای این کار است.

حوصله‌ام سر رفته است!
زمانی که شما ابراز خستگی و بی‌حوصلگی کنید، مدیر شما به این فکر می‌کند که آیا کارآموزش برای این کار مناسب هست یا این که همیشه در حال شکایت خواهد بود؟ او به انگیزه داشتن شما و تلاش برای بهبود شرایط سازمانش شک خواهد کرد. اگر زمانی احساس کردید که کارهای شما خسته‌کننده هستند، می‌توانید در کارهای دیگر نیز به طور داوطلبانه به همکاران کمک کنید یا از مدیر بخواهید تا وظایف جدید بلندمدت به شما محول کند.

لطفا موضوعی که در جلسه بیان کردید را تکرار کنید
همیشه در جلسات یک دفترچه‌ی یادداشت به همراه داشته باشید و علاوه بر چیزهایی که می‌آموزید، وظایف خود را نیز یادداشت کنید. مدیر شما در مواقع مختلف موضوعاتی را به شما آموزش خواهد داد. سعی کنید همان موقع این موضوعات را یادداشت کنید. البته فراموش نکنید که در زمان یادداشت‌برداری، ارتباط چشمی خود را با مخاطب حفظ کنید.

ببخشید که مزاحمتان می‌شوم
این احساس را از خود دور کنید که شما مزاحم کار کردن بقیه هستید. اگر فکر می‌کنید کاری اشتباه است، آن را انجام ندهید تا مجبور به عذرخواهی نشوید. به جای این جمله می‌توانید از عبارت "می‌تونم چند لحظه وقت شما رو بگیرم؟" استفاده کنید.

"چون من حقوق نمی‌گیرم، می‌توانم کمی بیشتر استراحت کنم؟" یا "می‌توانم کمی زودتر بروم؟"
اگر می‌خواهید شغلی در سازمان مورد نظر داشته باشید، دوران کارآموزی را جدی بگیرید و صرفنظر از پرداخت یا پرداخت نشدن حقوق، با مسئولیت‌پذیری بالا کار خود را انجام دهید. حتی اگر قرار نیست در سازمان مورد نظر استخدام شوید، سعی کنید حس مسئولیت‌پذیری خود را نشان دهید و در این دوران اعتبار کسب کنید.
سلام بچه‌ها، چه خبر؟!
از کلمات محاوره‌ای و عباراتی که در دایره‌ی دوستان استفاده می‌کنید، پرهیز کنید. رفتار و نحوه‌ی صحبت کارمندان با یکدیگر را مشاهده و سعی کنید در قوانین آنها عمل کنید. استفاده از عبارات سبک، شخصیت شما را در محل کار پایین می‌آورد.

شما بهترین مدیر هستید

تعریف و تجمید از همکاران و مدیران کار خوبی است. منتها باید به این نکته دقت داشته باشید که در این امر زیاده‌روی نکنید و خود را فردی چاپلوس نشان ندهید.

به خاطر مهمانی دیشب، کمی خواب‌آلود هستم
سعی کنید از بازگو کردن مسائل شخصی خود امتناع کنید. فراموش نکنید که فضای کاری تفاوت زیادی با فضای دوستانه دارد و نیازی نیست که تجربیات شخصی خود را با همکاران در میان بگذارید. البته تلاش برای ایجاد فضای دوستی در محیط کار، به خودی خود امر اشتباهی نیست اما باید تلاش کنید تا این فضا با حفظ احترام و حریم شخصی ایجاد شود.

نمی‌توانم این کار را انجام بدهم
قبل از ابراز مشکل و ناتوانی خود، سعی کنید به تنهایی راه حلی برای آن پیدا کنید. البته قرار نیست شما بتوانید تمام مسائل و مشکلات را حل کنید. بعلاوه اگر مسئله‌ی مورد نظر بیش از حد دشوار است و تصمیم‌گیری درباره‌ی آن نیز از عهده‌ی اختیارات شما خارج است، باید با افراد مسئول در شرکت مشورت کنید.به هر حال سعی کنید خود را فردی آماده و حلال مشکلات نشان دهید تا افراد بتوانند به شما اعتماد کنند.

این کار را با روش خودم انجام می‌دهم
همه‌ی افراد از ایده‌های جدید استقبال می‌کنند. اما نکته‌ی اصلی این است که قبل از انجام دادن ایده‌هایتان، با مدیر و مسئول خود مشورت کنید و ایده را با او در میان بگذارید تا به عنوان فردی خودسر شناخته نشوید.

 

چه‌ خوب، چطور می‌توانم شغل شما را داشته باشم؟
از شوخی‌های بی‌جا پرهیز کنید. جملات این‌چنینی شما را بی‌ادب جلوه می‌دهد. انتخاب شوخی مناسب و زمان مناسب برای آن، برای ایجاد فضای دوستی بسیار حیاتی است.

 این خبر را شنیدید؟
سعی کنید در مورد شایعات محیط کاری، افراد و خبرهای روز، صحبت یا سوال نکنید و خود را فردی خبرچین نشان ندهید.

 خوب، کار بعدی من چیست؟
کسب اطلاع در مورد وظایف و نحوه‌ی پیشرفت کارها، عملی پسندیده است؛ به شرطی که این‌گونه سوال‌ها را بیش از حد تکرار نکنید.

 من این کار را تنها برای رزومه‌ی خودم انجام می‌دهم
این جملات نشان می‌دهد که شما با علاقه و تمرکز کافی در حال انجام کار نیستید. سعی کنید کارآموزی را تا حد امکان جدی بگیرید. این کار رزومه‌ی شما را نیز قوی خواهد کرد.

 من این شغل را با سفارش یکی از آشنایان به دست آوردم
البته این قضیه در اکثر موارد درست است. اما عنوان کردن آن با دیگر کارمندان، شایستگی‌های شما را زیر سوال می‌برد و حتی ممکن است برای معرف شما نیز عواقبی داشته باشد.

 می‌توانم روی یک پروژه‌ی دیگر کار کنم؟
سعی کنید وظایف محول شده را به خوبی انجام دهید و سپس به دنبال وظایف جدید باشید. خود را فردی آماده نشان دهید و از گله کردن در مورد وظایفتان پرهیز کنید.

 من از این موارد متنفرم
خود را فردی همیشه شاکی نشان ندهید. بعلاوه، از توهین کردن بپهیزید چرا که با این الفاظ تنها موقعیت خود را در سازمان به خطر می‌اندازید.

 ببخشید، من باید یک پیامک مهم بفرستم
از همان ابتدا تلاش کنید گوشی خود را در محیط کار دور از دسترس قرار دهید و تنها در زمان استراحت یا موارد اورژانسی به آن مراجعه کنید. این کار نشان‌ می‌دهد که شما با تمرکز کامل در حال انجام وظایف هستید.

 در صورت استخدام، حقوق من چقدر خواهد بود؟
کارآموزی زمان مناسبی برای بحث در مورد حقوق و پرداخت نیست. بعلاوه از پرسیدن سوال در مورد حقوق و درآمد دیگران نیز پرهیز کنید.
به هر حال نکات گفته شده توصیه‌هایی کلی در مورد رفتار کارآموزان در محیط کار هستند. البته شما به عنوان یک کارآموز باید توجه داشته باشید که دچار وسواس نشده و خود را فردی خجالتی و غیر اجتماعی نشان ندهید. نکته‌ی اصلی در دوران کارآموزی این است که حداکثر مهارت خود را نشان دهید و برای آموختن قوانین کسب و کار نیز حداکثر تلاش خود را داشته باشید.

منبع: مجله موفقیت

 



[1] - Lynn Taylor



تاریخ : چهارشنبه 95/5/13 | 9:56 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق