پرسشنامة شاخص عملکرد جنسی روزن FSFI ) Female Sexual Function In - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشنامة شاخص عملکرد جنسی روزن ( FSFI )  Female Sexual Function Index

خانواده اصلی ترین هستة هر جامعه و کانون حفظ سلامت و بهداشت روانی است و نقشی مهم در شکل گیری شخصیت فرزندان یعنی پدران و مادران آیندة جامعه دارد و هیچ نهاد و مرجعی نمیتواند جانشین خانواده به ویژه مادر شود. جامعه ای سالمتر و پویـاتر اسـت کـه مادران و پدرانی با شخصیت سالمتر داشته باشد. روانشناسان خـانواده را محل ارضای نیازهای مختلف جسمانی، عقلانی، و عـاطفی می داننـد. آگـاهی از نیازهـای زیستی و روانی، شناخت چگونگی ارضای آنها، و تجهیز تکنیک هـای شـناخت  ارضـا و تسلط بر تمایلات زیستی و روانی در احساس رضـایت فـرد و توفیـق خـانواده ضـرورتی انکارناپذیر است و از نظر متخصصان خانواده، سلامت عملکرد جنسی زوجـین یکـی از مهـم تـر ین عوامـل رضا تی زناشویی و دوام خانواده است (هدایتی و بگی، 1395).

عملکرد جنسی سالم در زنان نقش مهمی در احساس سلامتی و بالا بردن کیفیت زندگی آنان دارد. نگرش، امیال و درک شریک جنسی در ارتباطات جنسی می توانند شاخه هایی از دلبستگی با والدین به شمار آیند( سالاری، 1390).

اختلال در سیستم جنسی منبع اصلی تعارضات ارتباطی است که می تواند موجب تردید در مورد عشق و علاقه و افزایش نگرانی زوجین نسبت به پایداری ارتباط شده و ممکن است موجب طلاق و جدایی زن و شوهرگردد( سالاری، 1390). اختلالات کـارکرد جنـسی، بـه عنـوان اخـتلال میـل، تحریـک و ارگاسم و درد جنسی تعریف میشود که ناشـی از عوامـل چندگانـه آناتومیکی، فیزیولوژیکی طبی و روانشناختی است و میتواند سـبب ناراحتی شدید فردی شده، بر کیفیت زندگی و ارتباطات بین فـردی اثر بگذارد. در ایران طبق بررسی ملی انجام شده در سال1384 ،5/31 درصد از زنان دارای اختلال کارکرد جنسی هستند (محمدی و همکاران، 1387).

این آزمون را روزن و همکاران (2000 ) طراحی کرده اند و  شامل 19 عبارت  با 6 حوزه ی مستقل 1- میل 2- تحریک روانی، 3- رطوبت، 4-  ارگاسم ( اوج لذت )،  5-  رضایت مندی و 6-  احساس درد در روابط جنسی می باشد . همچنین کل عملکرد جنسی نیز نمره ای دریافت می کند . در تهیه دستورالعمل اجرای پرسـشنامه، اگرچـه فعالیـت جنـسی شامل ملاطفت، معاشقه، استمناء و نزدیکی مهبلی است ولی از آنجا که «استمنا» یا Masturbation در فرهنگ و مذهب ما حرام است، لذا کلمه «استمنا» حذف گردیده است (محمدی و همکاران، 1387).

به همراه  3مقاله رایگان و مرتبط

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

دانلود پرسشنامة شاخص عملکرد جنسی روزن

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 

 

 



تاریخ : جمعه 95/10/24 | 3:2 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق