پرسشنامه افسردگی کودکان ماریاکواس[1] ( CDI) Children\s Depressi - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشنامهافسردگیکودکانماریاکواس[1] ( CDI)

Children"s Depression Inventory

تـا عـصر حاضر اعتقاد بر این بود که اختلال افسردگی در دوره کودکی بروز نمی کند و یا به شکل پـنهان رخ می دهد.. اما اخیراً درک وسیع تری از ماهیت اختلال افسردگی در متخصصان به وجود آمده و نـسبت بـه ایـن مـسشله ـناخت بیـشتری حاصل شده است. امروزه نظر روان شناسان آن است که شـرایطی مـشابه افـسردگی بزرگسالان، می تنواند در کودکان ظاهر شود و کودکان نیز ممکن است در  سـطوح مختلف تحول، از افسردگی رنج ببرند . بر اسـاس دیـدگاه اخیـر در مورد بهداشت روانی کودکان، وجود افسردگی در همه سطوح تحولی و شـباهت نـشانه هـای  آن بـا نـشانه هـای افـسردگی نوجوانان و بزرگسالان مورد تأیید قرار گرفته است ( دهشیری، 1388 ).   

این پرسشنامه یکابزارخودگزارشی27آیتمیاستکهجهتارزیابینشانههایافسردگیدرکودکانونوجواناناستفادهمیشود. آیتمهایاینپرسشنامهکهازپرسشنامهافسردگیبکبرگرفتهشدهاستهرنشانهایراکهمیتواندمختصافسردگی دورهکودکیباشدارزیابیمیکند: بهعنوانمثالخلقپایین،خودارزیابیضعیف،ومشکلاتبینفردی CDI . شامل 5 خردهمقیاسمیباشدکهعبارتنداز: خلقمنفی،مشکلاتبینفردی،احساسبیهودگی،فقداناحساسلذتوعزتنفس پایین. CDI .  باسایرپرسشنامههایمرتبطباافسردگیدورهکودکیونوجوانیازجملهمقیاسافسردگینوجوانانرینولدزهمبستگیدارد. شماریازپژوهشهانشاندادندکهنمرهکودکانافسردهبهطورمعناداریبالاترازکودکانغیرافسردهدرگروهکنترلمیباشد.برخیشواهدنیزنشاندادندکهاینابزارباوجوداینکهبیشترینکاربردآنبررسیافسردگیدرمطالعاتهمهگیرشناسیمی باشد،بهتغییراتنیزحساساست.نسخه 10 آیتمی CDIنیزجهتبررسیوجودیاعدموجودافسردگیدرکودکانتهیهشدهاست.

آیتمهابراساسطبقهبندی0  )عدموجودنشانه( تا2  )وجودنشانههایمشخص( نمرهگذاریمیکنند. نمرهکلی )بادامنه    0 تا54 کههرچهنمرهفردبیشترباشدشدتافسردگیفردنیزبیشترخواهدبود. ( باجمعنمراتهمهآیتمهابدستمی.) اید)کواس، 1985 ؛اسماکروهمکاران، 1982).

همراه با 1مقاله مرتبط رایگان

جهت دریافت این پرسشنامه کلیک فرمائید.

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد کلیک فرمایید.

برای دسترسی به مطالب جالب در مورد موفقیت در زندگی و کسب و کار روش تحقیق، SPSS، انواع پرسشنامه و همچنین آگاهی از به روز شدن سایت در کانال تلگرامی ما عضو شوید.

کانال تلگرام

 



[1]- Children"s Depression Inventory (CDI)



تاریخ : دوشنبه 97/4/11 | 7:28 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق