تیر 95 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرسشنامه رضامندی همسران افروز (فرم کوتاه)

Afrooz Marital Satisfaction Scale (AMSS) (short – form)

 

مطالعات انجام شده در فرهنگ های مختلف بیانگر این مطلب است که نارضایتی ها و دافعه های روانی و نفسانی، ریشه ی اصلی همسرگریزی، همسرستیزی و طلاق و جدایی است و بالعکس  جاذبه های متقابل روانی و نفسانی همسران تضمین گر احساس آرامش و تجربه ی خوشبختی بین همسران است (افروز، 1385).

آنچه در ازدواج مهم است، سازگاری همسران و رضایت از ازدواج است. مطالعه ی علمی رضامندی همسران، توجه زیادی را از دهه ی 1990 تاکنون به خود جلب کرده است (برادبری و همکاران، 2000). در حقیقت رضامندی زناشویی به عنوان روابط بین فردی نزدیک که به انسان ها اجازه می دهد پذیرفته شوند، مورد ارزش، احترام و دوست داشته شدن قرار گیرند، و فرصت روابط متقابل داشته باشند شناخته می شود (فلچر، 2002). کیفیت زندگی زناشویی به عنوان توانایی زن و مرد در سازگاری با یکدیگر در طول زمان است. رضامندی زناشویی به عنوان کارکرد موفقیت آمیز در ازدواج است (هارپر وهمکاران، 2000). رضامندی زناشویی شامل داشتن کیفیت های نظیر عشق، تعهد و رضایت جسمی از زندگی است. همچنین رضامندی زناشویی مربوط به تعامل دو جانبه زن و مرد در مسایلی مانند همکاری و همدلی در فرزندپروری، ارتباط برقرار کردن، خود افشاسازی، حمایت از همدیگر و فرزندان، قبول نقش های جنسیتی، مشارکت زوجین و تجهیز یکدیگر تعریف می شود. عوامل محیطی نظیر داشتن شغل، وضعیت مالی، و شبکه ی حمایت زوجین نیز بخشی از رضامندی زناشویی محسوب می شود (سوکولسکی و هندریک، 1999).

از نظر گریف (2000) زوجین سازگار زن و شوهر‌هایی هستند که توافق زیادی با یکدیگر دارند، از نوع و سطح رابطه‌اشان راضی‌اند، از نوع و کیفیت گذران اوقات فراغت خود رضایت دارند و مدیریت خوب در زمینه وقت و مسایل مالی خودشان اعمال می کنند.

در رویکرد عوامل آسیب زا، ابزارهای ساخته شده به بررسی جبنه های منفی احتمالی موجود در ازدواج       می پردازد و ازدواج را از بعد آسیب شناختی آن مورد مطالعه قرار می دهد. در این زمینه ابزارهایی مانند آزمون سازگاری همسران[1] (MAT   ) لوک و والاس (1959) و مقیاس سازگاری زوجین[2] (DAS) اسپانیر (1976) را   می توان نام برد.

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که مقیاس هایی نظیر MAT و DAS با داشتن همپوشی، به شکل یکسانی به بررسی رضامندی همسران از رویکرد آسیب شناختی می پردازند (برادبری و همکاران، 2000).

در مطالعات اخیر در زمینه ی ساخت ابزار برای سنجش رضامندی همسران، تلاش بر آن است تا رضامندی همسران از دیدگاه ازدواج سالم[3] نگریسته شود (هالفارد و همکاران، 1997) و علاقه به بررسی و مطالعه ی آن به شکل روابط رضامندانه در طول زندگی است (کا سلو و رابیسون، 1996) و از سویی دیگر تاکید بر حمایت اجتماعی و بررسی دیگر رفتارهای مثبت در ازدواج مبتنی بر رویکرد شناختی– اجتماعی است (کارونا، 1996). یکی از ابزار های ساخته شده جهت بررسی رضایت مندی همسران مقیاس افروز می باشد.

 

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.همچنین  همراه آن  17 مقاله مربوطه و به صورت رایگان وجود دارد .

برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه  ها اینجا بر روی  پرسشنامه استاندارد کلیک بفرمایید.

 



[1] . Marital Adjustment Test

[2] . Dyadic Adjustment Scale

[3] . healthy marriage



تاریخ : دوشنبه 95/4/7 | 2:42 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز  (MCQ-30 ):
این مقیاس خود گزارشی 30 سوالی، که توسط ولز در سال 1997 به منظور سنجش چند عنصر فراشناختی خصیصه ای، که برخی از آن ها نقش محوری در مدل فراشناختی اختلال روان شناختی دارند، طراحی شده است.
پرسشنامه فراشناخت یک مقیاس سی سوالی خودگزارشی است که حیطه های فراشناختی زیر را در پنج مقیاس جداگانه اندازه گیری می کند: الف( باورهای مثبت درباره نگرانی مانند "نگرانی به من کمک می کند تا با مسائل مقابله کنم. ب) باورهای منفی درباره ی نگرانی که با کنترل ناپذیری و خطر مرتبط هستند. برای مثال، "وقتی نگرانیم شروع می شود، نمی توانم جلوی آن را بگیرم. "، ج) اطمینان شناختی ضعیف برای مثال، "حافظه ی ضعیفی دارم."، د( لزوم کنترل افکار برای مثال، "ناتوانی در  کنترل افکارم، نشانه ضعف من است." ، ذ( خودآگاهی شناختی، بهرای مثال، "به نحوه ی کارکرد ذهنی توجه زیادی دارم." (ولز ، 2000). این مقیاس بر پایه مدل کارکرد اجرایی خود نظم بخشی (ولز و متیو ، 1996) درباره اختالالت هیجانی و الگوی فراشناختی اختالل اضطراب منتشر و ساخته شده است(ولز، 2000؛ به نقل از محمد خانی و فرجاد، 1388).
 
این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.همچنین  همراه آن  3 مقاله مربوطه به آن و به صورت رایگان وجود دارد .
برای مشاهده لیست همه ی پرسشنامه  ها اینجا بر روی  پرسشنامه استاندارد کلیک بفرمایید

 



تاریخ : دوشنبه 95/4/7 | 1:26 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

مقیاس ارزیابی عاطفه مثبت و منفی (PANAS)[1]  Positive Affect Negative Affect Scale

این مقیاس در سال 1988 توسط واتسون و تلگن[2]، برای اندازه گیری دو بعد «عاطفه منفی» و «عاطفه مثبت» ساخته و قالب کلمات طراحی شده است  .   

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست پرسشنامه در بالای صفحه روی منوی پرسشنامه استاندارد در بالای صفحه کلیک بفرمایید

[1]. Positive Affect and Negative Affect Scales

[2] - Watson, Clark & Tellegen



تاریخ : شنبه 95/4/5 | 8:41 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه دلبستگی به مکان

دلبستگی به مکان، نقطه تلاقی عناصر کالبدی، فعالیتها و مفاهیم ذهنی نسبت به مکان است. این حس دلبستگی موجب تبدیل فضا به مکانی با ویژگیهای حسی و رفتاری خاص برای افراد میشود(سجاد زاده،1392).

این مقیاس بر اساس نظریه لو و آلتمن(1992) و مطالعات تجربی جورجنسن و استدمن(2001) و کیل، موون و تارانت(2004) که دیدگاه نگرشی نسبت به دلبستگی مکان دارند، توسط صفاری نیا(1390) ساخته شده است . مقیاس مذکور، مشتمل بر 22 سوال  می باشد که سه حیطه شناختی (هویت مکان)، عاطفی (دلبستگی عاطفی) و رفتاری (وابستگی مکان و پیوند اجتماعی)، دلبستگی مکان را می سنجد.

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است.

برای مشاهده لیست پرسشنامه ها  همین جا پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.



تاریخ : شنبه 95/4/5 | 7:15 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

 

مقیاس اضطراب کتل[1]

 

 

تاکنون، تشخیص های فردی و پژوهشهای مختلف، تخمین خود را دربار? اضطراب از خلال مصاحبه در مراجعات بالینی به دست می آورده اند. متأسفانه دلایل  متعددی مانند فقدان صداقت آزمودنی ، تفاوت در کاربرد کلمات و نبودن ضوابط لازم برای ایجاد یک موقعیت یکنواخت ،دستیابی به یک سنجش مطمئن را مشکل می سازند . "کتل"در پژوهشی دربار? ماهیت اضطراب[2] نشان داده شده است که درجه توافق دو روانپزشک که به دلیل مهارتشان در تشخیص برگزیده شده اند ، علیرغم پذیرفتن تعریف مشابهی از اضطراب ، در حد ضریب همبستگی 2/0 یا 3/0 بوده است .مقیاس اضطراب کتل بر اساس پژوهش های گسترده ای فراهم شده  و احتمالاً مؤثرترین ابزاری است که به صورت یک پرسشنام? کوتاه فراهم آمده است ، پرسشنامه ای که می تواند مکمل تشخیص بالینی باشد و نتیجه ای عینی با هدف های پژوهشی به دست دهد (پرون و پرون ، 1389). و ...

 

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و روش نمره گذاری مشخص و در قالب نرم افزار ورد نوشته شده و قابل ویرایش است   .

برای مشاهده لیست پرسشنامه ها  همین جا لیست پرسشنامه استاندارد  کلیک بفرمایید.

 

 



Cattel, R.B.Handbook for the I.P.A.T.Anxiety Scale. Champaign(III),1957-[1]

Cattel, R.B. and Scheier, I.H The nature of anxiety .Pschol .Rep, 1958.  -[2]



تاریخ : جمعه 95/4/4 | 12:40 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
مطالب جدید تر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق