دی 95 - پرسشنامه / مبانی نظری و پژوشی/ Spss
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سندرم کارشیفتگی چیست؟ 

برای کارشیفتگان هیچ موضوعی غیر از کار مفهوم ندارد. آنها همواره یک ایمیل دیگر برای خواندن دارند، یک تماس تلفنی برای زدن و... . کار آنها تمامی ندارد. اوقات فراغت، آخر هفته ها، تعطیلات، خانواده و... هیچ یک برای افراد مبتلا به سندرم کارشیفتگی محلی از اعراب ندارد. در گذشته مرز میان کار و زندگی شخصی تا حد زیادی مشخص بود، اما امروز گویا کار بر زندگی شخصی ما حمله ور شده و دیگر حفظ تعادل میان کار بیرون از خانه و زندگی شخصی به راحتی امکان پذیر نیست... معتادان به کار لزوما از کار خود لذت نمی برند بلکه، دلیل شیفتگی وسواس گونه و اختلالی آنها نسبت به فعالیت خود آن است که کارشیفتگان تصور می کنند که تنها خود آنها هستند که می توانند کار مربوطه را انجام دهند. نشانه های سندرم کارشیفتگی به شرح زیر است:

 کارکردن در خارج از دفتر کار

در حالی که همکاران مشغول تفریح و استراحت هستند، اما یک کارشیفته تنها به کار می اندیشد. کارشیفتگان اگر کاری صورت ندهند، احساس کسالت و عدم بهره وری می کنند و به شدت دچار تنش می شوند.

هیچ گاه از کار دل نمی برند

این از نشانه های اولیه افراد مبتلا به سندرم کارشیفتگی است. هرچند که ممکن است ساعت اداری پایان یافته باشد، اما بیشینه زمان این افراد پیرامون مسائل کاری است. به طور کلی کار اولویت تمام در تک تک لحظات کارشیفتگان دارد. آنها به طرق مختلف (لپ تاپ، تلفن همراه و...) ارتباط مداوم با کار دارند.

 امتناع از محول کردن برخی وظایف به دیگران

کارشیفتگان این گونه تصور می کنند که کسی بهتر از آنها در انجام وظایف وجود ندارد.
کار، ورد زبان آنها است

آنها هیچ حرفی جز کار ندارند و شاید همین امر اصلی ترین عامل ایجاد اختلال در زندگانی شخصی شان باشد.

 درمان سندرم کارشیفتگی از طرق زیر امکان پذیر است:

نه گفتن را فراموش نکنید: چه همکارتان از شما تقاضای انجام کاری اضافه را داشته باشد، چه معلم کودک تان از شما کاری بخواهد، به یاد داشت باشید که کاملا طبیعی خواهدبود اگر با احترام به او نه بگویید.

کار را برای محل کار بگذارید:با وجود انواع فناوری های مدرن و پیشرفته امروزی که می توان هر لحظه با هر کسی و تقریبا از هر مکانی ارتباط برقرار کرد، ممکن است هیچ مرزی میان کار با خانه و خانواده وجود نداشته باشد، مگر اینکه خودتان این مرز را ایجاد کنید. پس خوب است آگاهانه تصمیم گیری کنید که زمان کار را از فرصت های شخصی خود جدا کنید. به عنوان مثال می توانید وقتی که در کنار خانواده هستید، تلفن همراه خود را خاموش کنید و رایانه شخصی خود را کنار بگذارید.

زمان خود را مدیریت کنید:یک برنامه روزانه از کارهایی که قرار است انجام دهید، آماده کنید. در نهایت کارهایی که باید انجام شود را انجام دهید و سایر کارها را رها کنید.

منبع: کتاب چهل گفتار پیرامون ارتقای مهارت های شخصی در کسب و کار
مولف: پرویز درگی: انتشارات بازاریابی. مجله موفقیت

 



تاریخ : دوشنبه 95/10/6 | 10:9 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه چند بعدی شوخ طبعی   (MSHS) تورسونوپاول

شوخ طبعی عبارت است از تفاوت‌های عادتی افراد در رفتارها، تجارب، عواطف، نگرش‌ها و توانایی در زمینه سرگرمی، خندیدن، اهل شوخی بودن، و نظایر این‌ها. منشاء کلمه انگلیسی humor، کلمه لاتین umor است، که به معنای مزاج و مایعی در بدن بود که کاهش یا افزایش آن باعث ایجاد چهار نوع مزاج (مزاج دموی، مزاج صفراوی، مزاج بلغمی، مزاج سودایی) می‌شد. با گذشت زمان، این کلمه در روان‌شناسی، شوخ طبعی ترجمه شد و بدین ترتیب، از گذشته تا به امروز، این کلمه مورد پژوهش و اظهار نظر محققان و صاحب نظران متعددی قرار گرفته است.

شوخیفعالیتیجهانشمولوبه طورکلیمثبتاستکهافرادمتعلقبه بافت هایاجتماعیوفرهنگیمتفاوتدرسراسرجهانآنراتجربهمی کنند. این اصطلاحبهکیفیتیازعمل،گفتارونوشتاراشارهداردکهموجبسرگرمیوتفریح می شود. حسشوخ طبعیرگ?شخصیتیپایدارومتغیرمهمتفاوتهایفردیاستکه  درانواعرفتارها،تجربه ها،عاطفه ها،بازخوردهاوتوانایی هایمرتبطباسرگرمی،  خندیدن،خنداندنومانندآنتجلیّ می یابد( صالحی دوست و همکاران، 1392).

اینپرسشنامهدرسال1997 توسطتورسونوپاول[1] به منظورارزیابیمیزانحسشوخ طبعیفردیبه عنوانمکانیزمیکهدرمقابلهبا مسایلزندگیبهافرادکمکمی کند،ساختهشد. اینمقیاسدارایچهارعامل: الف)شوخ طبعی،خلاقیتواستفادهاجتماعیازشوخ طبعی)ب) استفادهمقابله ایاز شوخ طبعی)ج) نگرشنسبتبهافرادشوخ طبع)  ود) نگرشنسبتبهخودشوخ طبعی) است ( صالحی دوست و همکاران، 1392).

به همراه 4 مقاله رایگان

دریافت پرسشنامه چند بعدی شوخ طبعی (MSHS)تورسونوپاول

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 



[1] - Tursun & Paul



تاریخ : یکشنبه 95/10/5 | 8:51 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه سلامت عمومی  GHQ- 12

پرسشنامه سلامت عمومی یک " پرسشنامه سرندی " مبتنی بر روش خود گزارش دهی است که در مجموعه بالینی با هدف ردیابی کسانی که دارای یک اختلال روانی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد (گلدبرگ،1972). در این پرسشنامه ، به دو طبقه اصلی از پدیده ها توجه می شود، ناتوانی فرد در برخورداری از یک کنش وری "سالم" و بروز پدیده های جدید با ماهیت معلول کننده. در حال حاظر این نکته آشکار شده است که پاره ای از سطوح نشانه های مرضی  را می توان به وسیله مصاحبه های استاندارد شده روانپزشکی  تشخیص داد اما پایین تر از سطح معینی ، احتمال قرار گرفتن اختلال در سطح زیر- آستانه ای و عدم تشخیص آن وجود دارد (گلدبرگ و بلاک ول [1]،1970،وینگ[2]و همکاران، 1977،به نقل از دادستان،1377).

پرسشنامه سلامت عمومی را می توان به عنوان مجموعه پرسش هایی در نظر گرفت که از پایین ترین سطوح نشانه های مشترک مرضی که در اختلالات مختلف روانی وجود دارد، تشکیل شده است و بدین ترتیب می تواند بیماران روانی را به عنوان یک طبقه کلی از آنهایی که خود را سالم می پندارند، متمایز کند. بنابراین، هدف از این پرسشنامه دستیابی به یک تشخیص خاص در سلسله مراتب بیماری های روانی نیست، بلکه منظور اصلی آن، ایجاد تمایز بین بیماری روانی و سلامت است  (دادستان، 1377). نسخه اصلی پرسشنامه سلامت عمومی از 60 سوال تشکیل شده است. اما تعدادی از نسخه های کوتاهتر نیز تهیه شده که مهمترین آنها عبارتند از: GHQ-12، GHQ-28، GHQ-30 (گلدبرگ، 1972). این آزمون 12سوال دارد..

به همراه 2 مقاله رایگان

دریافت پرسشنامه سلامت عمومی GHQ- 12

 

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 

 



[1]. Goldberg & Blackwell

[2]. Wing



تاریخ : جمعه 95/10/3 | 7:2 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

پرسشنامه سلامت عمومی  GHQ- 28

پرسشنامه سلامت عمومی یک " پرسشنامه سرندی " مبتنی بر روش خود گزارش دهی است که در مجموعه بالینی با هدف ردیابی کسانی که دارای یک اختلال روانی هستند، مورد استفاده قرار می گیرد (گلدبرگ،1972)

در این پرسشنامه ، به دو طبقه اصلی از پدیده ها توجه می شود، ناتوانی فرد در برخورداری از یک کنش وری "سالم" و بروز پدیده های جدید با ماهیت معلول کننده. در حال حاظر این نکته آشکار شده است که پاره ای از سطوح نشانه های مرضی  را می توان به وسیله مصاحبه های استاندارد شده روانپزشکی  تشخیص داد اما پایین تر از سطح معینی ، احتمال قرار گرفتن اختلال در سطح زیر- آستانه ای و عدم تشخیص آن وجود دارد (گلدبرگ و بلاک ول [1]،1970،وینگ[2]و همکاران، 1977،به نقل از دادستان،1377).

پرسشنامه سلامت عمومی را می توان به عنوان مجموعه پرسش هایی در نظر گرفت که از پایین ترین سطوح نشانه های مشترک مرضی که در اختلالات مختلف روانی وجود دارد، تشکیل شده است و بدین ترتیب می تواند بیماران روانی را به عنوان یک طبقه کلی از آنهایی که خود را سالم می پندارند، متمایز کند. بنابراین، هدف از این پرسشنامه دستیابی به یک تشخیص خاص در سلسله مراتب بیماری های روانی نیست، بلکه منظور اصلی آن، ایجاد تمایز بین بیماری روانی و سلامت است  (دادستان، 1377). نسخه اصلی پرسشنامه سلامت عمومی از 60 سوال تشکیل شده است. اما تعدادی از نسخه های کوتاهتر نیز تهیه شده که مهمترین آنها عبارتند از: GHQ-12، GHQ-28، GHQ-30 (گلدبرگ، 1972).

فرم 28 ماده ای پرسشنامه سلامت عمومی دارای این مزیت است که برای تمام افراد جامعه طراحی شده است .

به همراه 4 مقاله رایگان

دریافت پرسشنامه سلامت عمومی GHQ- 28

 

برای مشاهده لیست همه ی  پرسشنامه های استاندارد لطفا همین جا روی پرسشنامه استاندارد  کلیک فرمایید.

 



[1]. Goldberg & Blackwell

[2]. Wing



تاریخ : جمعه 95/10/3 | 11:59 صبح | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

شخصی برای اولین بار یک کلم دید.

اولین برگش را جدا کرد،

زیرش به برگ دیگری رسید و زیر آن برگ یه برگ دیگر و...

با خودش گفت:

حتما یک چیز مهمیه که اینجوری کادو پیچش کردن.

اما وقتی به تهش رسید و برگ ها تمام شد متوجه شد که چیزی توی اون برگ ها پنهان نشده، بلکه کلم مجموعه‌ای از این برگ هاست.

داستان زندگی هم مثل همین کلم است. ما روزهای زندگی رو تند تند ورق می زنیم و فکر می کنیم چیزی اونور روزها پنهان شده، درحالیکه همین روزها آن چیزیست که باید دریابیم و درکش کنیم و چقدر دیر می فهمیم که بیشتر غصه‌هایی که خوردیم، نه خوردنی بود نه پوشیدنی، فقط دور ریختنی بود.

زندگی، همین روزهاییست که منتظر گذشتنش هستیم.

زندگی را باید برگ برگ زندگی کرد

به تمامی و با هوشیاری هر لحظه اش را چشید .

 

 



تاریخ : چهارشنبه 95/10/1 | 10:46 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر

بنویس تا اتفاق بیفتد

وقتی  رویاها یا آرزوهای خود را می نویسید مثل این است که تابلویی را دست بگیرید، تابلویی که رویش نوشته ((آماده به کار)).

در انتهای پایه ی مغز، گروهی سلول قرار دارد که کارشان طبقه بندی و ارزیابی اطلاعات رسیده است. این مرکز کنترل را دستگاه فعال ساز شبکه ای( آر.ای.اس) می نامند. این سیستم، اطلاعات اضطراری را به بخش فعال مغز و اطلاعات غیراضطراری را به بخش نیمه هوشیار ارسال می کند. دستگاه فعال ساز شبکه ای، مغز را در حالت هوشیار قرار میدهد و آنرا آماده نگه میدارد.

درست همانطور که گریه ی فرزند شما، از اتاقی در انتهای راهرو، میتواند شما را از خوابی عمیق بیدار کند. این سیستم سروصداهای بی اهمیت شبانه را می سنجد- صداهایی مانند چکه کردن شیرآب، صدای جیرجیرک ها- و با حذف موارد غیراضطراری، شما را فقط در موارد اضطراری از خواب بیدار می کند. بچه گریه می کند وشما در کسری از ثانیه روی تخت صاف می نشینید، کاملا هوشیار و آماده برای نجات نوزاد.

در اتاقی شلوغ و پرسروصدا ناگهان، یک نفر اسم شما را به زبان می آورد. و آن یک کلمه از میان دریای سروصدا عبور می کند و گوش های شما ناگهان تیز می شود. و سر خود را به طرف گوینده می چرخانید. نام شما وقتی بر زبان کسی جاری می شود درست مثل تکه ای طلا در میان شن ها کاملا توی چشم می زند.

دستگاه فعال ساز شبکه ای برای مغز مثل یک سیستم فیلترکننده عمل میکند. نوشتن باعث نصب فیلتر میشود.

روی کاغذ آوردن یک هدف

این کار باعث نصب فیلتری میشود که سبب می شود نسبت به برخی چیزها در محیط پیرامون خود هوشیار شوید. نوشتن باعث فعال شدن دستگاه فعال ساز شبکه ای می شود که به نوبه ی خود پیامی را برای قشرمخ می فرستد . بیدار شو! حواست را جمع کن! این جز خاص را در نظر بگیر!))

 

وقتی هدفی را می نویسید، مغز شما برای رسیدن به آن به شما کمک می کند و شما را نسبت به نشانه ها و علایمی هوشیار می کند همیشه جلوی چشم شما بودند.



تاریخ : چهارشنبه 95/10/1 | 10:40 عصر | نویسنده : ابوبکر عزیزی مقدم | نظر
مطالب جدید تر


  • paper | خرید لینک انبوه | خرید بک لینک ارزان
  • بک لینک با کیفیت | فال تاروت عشق